Annons:
Etikettspråkdiskussioner
Läst 452 ggr
Juicepaket
11/9/16, 6:46 PM

Hjälp med grammatikkluringar!

Hej! 
Jag har några grammatikkluringar jag ska lösa samt några frågetecken jag har som jag  hoppas att någon kan svara på :) Observera att meningarna i fråga 2 är från elever som studerar Svenska som andraspråk, alltså kommer ordföljden inte stämma överens med korrekt svenska- men det bryr vi oss inte om i detta fall förutom att man får tänka till en extra gång. :)

1. Vilken böjningsgrupp (pluraldeklinationsgrupp) har substantiven "te" och "hemland"?
Ett te, teer, teet, teerna.
Ett hemland, hemländer, hemlandet, hemländerna.

2. Hur ser den fullständiga satslösningen ut i dessa två meningar? Jag har påbörjat den men vet inte om jag är ute och cyklar?
-"Så  skickade jag e-post till honom och berättade hur det var och varför jag kunde inte svara på hans telefonsamtal."
-"Nu är vi inte tillsammans längre och jag fortfarande hoppas att han kan bli min vän."

Min påbörjade lösning i första meningen:
-"Så (bisats inledare) skickade (finit verb) jag (subjekt) e-post (huvudord) till (preposition) honom (objekt) och (konjunktion) berättade (infinit verb) hur det var och varför jag (subjekt) kunde inte svara på hans (objekt) telefonsamtal."

3. Har en liten fundering över om jag lyckats placera in akut accent och grav accent på rätt sätt i dessa substantiv/meningar?:
Akut: onsdags, veckan, pjäs, här, heter
Grav: teatern, utvandrarna, musiken, skådespelarna, besökt, tittade

Tack på förhand! 🙂
/Juicepaketet

Annons:
Upp till toppen
Annons: