Annons:
Etikettot-utanför-ämnet
Läst 425 ggr
tlover
2016-08-29 15:10

Verkshöjd recept?

Jag har ingen aning om var detta passar men jag testar här.

Jag gör ofta egna recept och publicerar dessa på antingen min blogg, te.ifokus och/eller min hemsida . Jag tar ibland även och översätter recept men kan jag publicera dessa utan att bryta mot upphovsrätten?

Exakt likadant blir det aldrig, delvis då jag måste anpassa måtten till svenska mått och delvis då jag ofta lägger till eller tar bort vissa delar och skriver med egna ord (dvs jag direktöversätter sällan).

Nån som vet? Jag vet att många bara kopierar recept men det betyder ju inte att det är rätt

l'm back

Annons:
Sindri
2016-08-29 15:23
#1

Om du översätter, kan du inte fråga den bloggaren om det är OK? Gärna med länk till originalet. Skriver under att det är översatt och delvis modifierat av dig. De flesta bloggare verkar bli glada över spridning.

tlover
2016-08-29 15:23
#2

För att göra ett exempel på hur jag översätter. Detta recept skulle jag översätta såhär (jag har inte testat det än så det kan bli lite annars men ni kan se likheten/skillnaderna)

"Matchalatte med kokosmjölk 1 port

Ingredienser

1 tsk siktad matcha (lite bättre matlagningsgrad)

_½ dl varm kokosmjölk (ca 70 grader)
_

½ dl 70 gradigt vatten

ev sötning

Häll upp matchan i en skål eller mugg som är enkel att vispa i.

Häll på vattnet och kokosmjölken och vispa intensivt i minst 30 sek

Söta eventuellt."

l'm back

tlover
2016-08-29 15:25
#3

#1 Ibland så går det inte (tex om jag översatt från en bok eller det är en inaktiv blogg) så jag undrar vilka man ens ska bry sig om att publicera

l'm back

Sindri
2016-08-29 15:30
#4

Ibland står det på bloggen vad som gäller. För bok får man fråga förlaget. Jag skulle vara väldigt noga för att inte riskera något, även om det säkert skulle gå bra i 99,99% bara man hänvisar och ger credd. till den man läst hos. Även om det kan vara "snott" där.

tlover
2016-08-29 15:39
#5

#4 Fast frågan är ju snarare om det har nog hög verkshöjd för att det ens ska bli en upphovsrättsfråga.

Eller måste det ändras ännu mer för att det inte ska vara några problem med Upphovsrätt för det blir ju skillnad, det är ju inte rak översättning.

l'm back

tlover
2016-08-29 15:58
#6

En annan fråga hänger verkshöjden på kombinationen av ingredienserna eller hur receptet är skrivet på recept? För om det är det första alternativet så är det ju problematiskt att publicera recept på pannkakor tex

l'm back

Annons:
parsley
2016-08-30 10:24
#7

Recept brukar inte omfattas av Upphovsrätt. Har man möjlighet så tycker jag att det är en fin gest att skriva var man hittat receptet och t ex bifoga en länk. Däremot ska man inte scanna in en sida direkt från en kokbok och publicera den, eftersom bilder och layout kan vara skyddade av Upphovsrätt

https://prvbloggen.se/2012/02/21/kan-man-aga-ett-recept/

parsley
2016-08-30 10:27
#8

En kokboksförfattare, Mia Öhrn, skriver så här om ämnet

https://miaohrn.wordpress.com/2013/02/21/receptpirater/

tlover
2016-08-30 10:37
#9

#7 Tack ska läsa när jag hinner. Länka är ju bra om man kan, det största problemet är ju snarare att få kontakt och godkännande om det hade varit som med upphovsrätt

l'm back

tlover
2016-08-30 10:37
#10

#7 Tack ska läsa när jag hinner. Länka är ju bra om man kan, det största problemet är ju snarare att få kontakt och godkännande om det hade varit som med upphovsrätt

l'm back

tlover
2016-08-30 10:54
#11

#8 det där känner jag delvis redan igen mig på. Extra tack för länken

l'm back

Upp till toppen
Annons: