Annons:
Etikettjournalistik
Läst 934 ggr
Maite
12/4/15, 7:30 PM

Hur når jag ut med min bok? (Krönikor)

**Hej alla författare, blivande författare och bokslukare! 🙂
**
Mellan 2012 och 2014 hade jag den häftiga äran och utmaningen att skriva krönikor och två lokala tidningar i Helsingborg. Tyvärr blev jag tvungen att lägga denna typ av skrivande på hyllan och jag gick in i skrivarväggen så att säga. Den feedback jag fått har till största delen varit positiv och människor på stan har kommit fram och berättat hur mycket de gillar mina krönikor (YAY!) och frågat om jag fortfarande skriver. Några har till och med frågat varför jag inte samlar mina krönikor i en bok. Galen som jag är har jag nu gjort det via recito Förlag. Hur detta kommer sluta vet jag inte. 

Jag behöver tips på hur jag når ut med min bok och får folk att vilja köpa den. Den har visserligen stor anknytning till Helsingborg, men ändå inte. Mina krönikor har handlat mycket om mitt liv och hur det är att leva med en funktionsnedsättning. Jag har en CP-skada och stöter på en hel del fördomar men även roliga situationer på grund av detta. Men jag har också berört ämnen som vuxenpoäng, hur det är att vara nörd och det faktum att jag inte ens kan hålla liv i en kaktus.😞

Min bok är som sagt ganska nischad inom dessa ämnen men jag hoppas ju kunna nå ut till så många människor som möjligt med mina texter. Kanske blir detta en språngbräda för vidare skrivande och kanske skrivkrampen lossnar. 

Tacksam för alla tips och förslag. 
Önskar er alla en trevlig kväll!

Annons:
parsley
12/5/15, 12:51 PM
#1

Några tips:

  • Kan du få lokalradion och/eller någon annan lokal radiostation att göra ett inslag om dig och din bok?

  • Vill lokaltidningen/tidningarna skriva om den?

  • Kan du få bokhandeln eller några andra affärer på orten där du bor att ta in boken och göra reklam för den och på så vis stötta en lokal författare?

  • En del varuhus och köpcenter kan låta dig signera där.

  • Finns det någon lokal eller regional bokmässa i närheten?

  • Går det att hitta bokbloggare som kan tänka sig att recensera?

  • Finns det tidningar eller föreningar för funktionshindrade som kan skriva om dig eller bjuda in dig som föreläsare?

  • Går det att ha ett evenemang med anknytning till boken på biblioteket?

  • Kan vanliga veckotidningar typ Allers och Hemmets Journal skriva om dig och din bok?

  • Se till att boken finns tillgänglig hos t ex Adlibris och Bokus, så den är lätthittad för de som vill köpa den. Du kan också ha en egen hemsida där du säljer boken. 

  • Kan du sälja på hantverks- eller julmarknader? Ny böcker går förmodligen sämre att sälja på loppis eftersom folk mest letar efter sådant som är löjligt billigt.

parsley
12/5/15, 12:56 PM
#2

Det finns en del böcker om Egenutgivning och böcker om skrivande som även tar upp försäljning och marknadsföring (länkar till Bokus, men de bör även finnas på andra ställen och kan finnas på bibliotek)

Ann Ljungberg mfl - Lyckas som författare

http://www.bokus.com/bok/9789186775889/lyckas-som-forfattare/

parsley
12/5/15, 12:57 PM
#3
parsley
12/5/15, 12:58 PM
#4

Lennart Guldbrandsson - Skriv som ett proffs

http://www.bokus.com/bok/9789187817809/skriv-som-ett-proffs/

parsley
12/5/15, 1:00 PM
#5

Susanne Holmgren - Publicera dig

Boken innehåller bl a en del tips om alternativa vägar att nå ut med text. 

http://www.bokus.com/bok/9789173552455/publicera-dig-om-utgivning-pa-forlag-och-andra-publiceringsmojligheter/

Maite
12/7/15, 1:09 PM
#6

Tusen tack för alla tips! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: