Annons:
Etikettskrivlust
Läst 2733 ggr
Castiel.
7/11/14, 2:17 PM

Fanfiction

Hej!

Jag undrar om det är någon här som skriver fanfictions? Om ni inte vet vad fanfiction är men är nyfikna så här är förklaringen!

"Fanfiction är ett begrepp för skönlitterära berättelser skapade av amatörer alternativt professionella skribenter som utspelar sig i redan existerande fiktiva universum, så kallad apokryfisk fiktion – oftast utan att upphovsrättsinnehavarens/upphovsmannens tillstånd inhämtats. Företeelsen är vanligt förekommande inom populärkultur och uppkommer vanligen i kölvattnen till populära tv-serier, tecknade serier, filmer, romaner och datorspel." - hämtat från Wikipedia.org

Jag har skrivit fanfiction sen jag var ungefär 13 år gammal, jag var jätte dålig på att skriva, särskilt på svenska för det kändes inte seriöst för fem öre. Så när jag började fokusera på Engelska istället och det är MYCKET enklare att skriva på Engelska än Svenska, varför vet jag inte, kanske för att dom har ett större ordförråd än vad Svenska har. Om någon vet svaret på detta så uppskattar jag det väldigt mycket! 

Så, är det någon som skriver fanfictions? :)

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
Splitter
7/11/14, 2:39 PM
#1

Jag skriver fanfiction, började strax innan jag fyllde tretton (är fjorton nu). Först läste jag mest, men sedan blev det att jag skrev själv också. Jag läste på engelska, eftersom det nästan bara fanns engelska fanfiction att läsa. Jag lärde mig otroligt mycket på det sättet, och jag har fått otroligt mycket beröm av min engelskalärare över mitt ordförråd och hur jag skriver… Själv kan jag också tycka att det är enklare att skriva på engelska ibland, fast mest skriver jag på engelska för att det finns fler som kan läsa dem då :)

Sen tänkte jag fråga, lägger du ut dina fanfictions någonstans? Skulle vara kul att läsa vad du skrivit i så fall :)

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Castiel.
7/11/14, 4:29 PM
#2

Nu har jag inte skrivit på ett tag och jag har rensat min dator på alla de fanfictions som jag skrev, men nu är skrivlusten bortblåst, så nu skriver jag inget :P

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Syntium
7/11/14, 5:33 PM
#3

Skriver en del fan fiction när andan faller på.  Vad skriver ni för fandoms?


"I'm too old for this shit."


Castiel.
7/11/14, 7:09 PM
#4

Jag skriver för Supernatural (obviously) för det mesta, det har jag gjort ett bra tag nu, lol. Jag kanske ska börja skriva igen, måste bara få lite mer inspiration att skriva :)

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Splitter
7/11/14, 8:29 PM
#5

#3 Jag skriver mest för Harry Potter och De tre musketörerna (tv-serien) just nu, men förut skrev jag också mycket för Now you see me, Hobbit, Rio osv. Vad skriver du för något?

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Syntium
7/12/14, 7:43 AM
#6

Ööh, känner mig lite gammal nu (och det är jag) men en gammal grej jag skriver för är en gammal serie  som heter seaquest. En annan är Doktorn kan komma ^^.

fanfiction.net är en bra sida :)


"I'm too old for this shit."


Annons:
Syntium
7/12/14, 7:44 AM
#7

Och Diablo-spelen är rätt kul att skriva för också ^^


"I'm too old for this shit."


Nava
7/21/14, 12:00 PM
#8

Jag har skrift en "bok" med 26 kapitel om The Fooo, och just nu arbetar jag på en uppföljare!

Bright light creates black shadows.

Never say never and Never say Forever

Castiel.
7/21/14, 9:28 PM
#9

Har ni några bra tips på hur man får igång skrivlusten igen?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Nava
7/22/14, 1:38 PM
#10

#9 Läs andra böcker (tillexempel på Wattpad.com/se )

Bright light creates black shadows.

Never say never and Never say Forever

Sehvrin
7/23/14, 8:27 AM
#11

Jag har skrivit nån kort fanfic för länge sen, tror det var på Star Trek: Voyager. Jag tycker det är jättesvårt med fanfic för jag litar inte på att jag kan fånga karaktärerna rätt. #6 Kul att du skriver om SeaQuest! Det är en serie som förtjänar mer kärlek än vad den fick :)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Syntium
7/26/14, 6:42 PM
#12

#11 I sanning gjorde den det :)


"I'm too old for this shit."


fandomtjejen
8/4/14, 10:10 PM
#13

Jag skriver fanfictions, eller ja, jag skriver min första just nu. Den är ganska lång. Det är en fanfic av Hunger Spelen. Man kan säga att det är fjärde boken av Hunger Spelens trilogi. Det är liksom fortsättningen av den sista boken Revolt. Min kompis Lollo skriver även många fanfics.

Annons:
fandomtjejen
8/5/14, 4:04 PM
#14

Har även börjat på en Divergent fanfic :)

lollonr4
8/7/14, 10:20 PM
#15

Fanfiction värkar coolt. Har läst lite om det nu på google. Det ska jag också börja med ska bara komma på något :) #14 gahh den filmen är bra :)

Challa86
10/16/14, 11:24 PM
#16

Jag började skriva fanfiction när jag var 11.. det var 17år sedan 😟
Nu var det dock ett tag sedan jag uppdaterade min senaste story, och jag har fler på-g. Mitt nästa projekt blir en Zak Bagans/Oc story som kommer laddas upp på wattpad då fanfiction.net inte tillåter stories med real life people. 
Annars läser jag för det mesta Naruto och Ghost Adventure ff's. Har även planer på att ge Supernatural ett försök, men tiden räcker inte till i nuläget. 🙂

challameow.wordpress.com 

Crucio
10/19/14, 11:34 AM
#17

Skulle vilja börja med en kommentar om att engelskan har fler ord. Vad gäller deras officiella ordbok vs vår, så stämmer det att de har fler ord. Dock har vi som svenskar alltid ett större svenskt ordförråd och därför tror jag inte på argumentet att 'det är för att engelskan har fler ord' när en svensk säger att de har lättare att skriva på engelska. Ska nedan lägga in ett citat från en artikel som handlar om svenskans ordantal och varför vi i praktiken har fler individuella ord än engelskan. Men vill först säga att jag tror att anledningen till att vi ofta har lättare för att skriva skönlitterära texter - speciellt fanfiction - på engelska är att vi är vana att se serier och filmer där det pratas engelska och därför faller det sig lättare att skriva just fiktion på engelska. Många av oss läser dessutom mest på engelska, om inte bara i bokform så då på internet, och då särskilt om man läser fanfiction. Så jag tror det snarare handlar om sådana saker, vi är mer vana att höra Dialog på engelska till exempel, och många är därför mer bekväma med att skriva t.ex. just Dialog på engelska. I alla fall, här är citatet:

"There are those who say that Swedish is a poor language compared with English, for example, if you count the total of individual words. You can see that Swedish-English dictionaries are often thinner than English-Swedish ones,” she said.

“But then you’ve not considered the infinite number of words that aren’t in the dictionary: subway, subwaytrain, subwaytrainproblems [she said these in Swedish]. In theory these can be indefinite lengths, but are 3-4 words long max in practice. And we take in loan words and make them Swedish, for example “surfar, chattar and messar”.

When pushed for a straight up yes or no answer, she admitted that Swedish (and other similarly built languages) has unlimited possibilities, and in those terms is the richest language.


Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
10/19/14, 11:38 AM
#18

Svar på frågan: jag är 24 och började skriva fanfiction när jag var typ 13-14. Då Harry Potter-fics på svenska. Tog väl 1-2 år innan jag började skriva fics på engelska, och sedan dess är fanfiction i absolut majoritet bland noveller jag skrivit.

Skriver fortfarande fanfiction, och i min mapp med WIPs har jag ca 20 dokument med fics. Har genom åren skrivit mest Harry Potter men nu skriver jag främst Supernatural- och Sherlock-fanfiction, och lite Hannibal. Då mest slash, Supernatural Castiel/Dean, Sherlock Jim/Sherlock och Jim/Sebastian. Hannibal såklart Hannibal/Will.


Sajtvärd på Skrivlust

LottaV
4/23/18, 9:51 PM
#19

Jag skriver fanfiction på Wattpad både enkel fanfiction och den variant som kallas Crossover!

Majoriteten av mina historier har med Harry Potter och någon annan historia så som tillexempelt Pokemon, Winx Club och Danny Phantom!

Ett gott skratt förlänger livet

DogeLove
4/28/18, 4:34 PM
#20

Jag skriver fan fictions, har gjort det i ca 1 år och skriver för tillfället om Doctor, men har skrivit om hunger spelen tidigare också! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: