Annons:
Etikettskrivlust
Läst 1505 ggr
[Blue_Lugia]
2013-10-01 13:55

Berättelse

 Hej! Jag är ny här och är en tjej som ibland skriver egna små historier. Jag vill dela med mig av en, men jag vill varna för att den kan vara lite brutal och otäck emellanåt, speciellt i början. Jag är inte särskilt bra på att skriva så vill ni ge mig kritik, så är jag inte emot det.

Hur jag blev en drake - Nattfasan

Det hela började för 2 år sedan . Jag var en vanlig tjej runt 21 år åldern , men jag var ett stort fan av Pokémon och drakar , trots min ålder .
Mitt namn var Novalie . Jag hade en äldre bror , Aron, som jag såg upp till väldigt mycket.
Han tror på en sägnen om att när vi dör ,kommer vi  att förvandlas till varelser människor inte tror existerar . Han sade att det inte ännu , för om du vill att det ska hända, måste du tro på detta . Och ingen verkade göra det. Åtminstone jag gör det .Och jag senare kommer att förklara varför det är sant …

Många brukade mobba Aron för detta , men han fortsatte tro på vad han hört .
De killar som skrattade åt honom gjorde mig rasande ! Jag hade alltid varit en temperamentsfull person, men detta tog priset !
En dag började några killar jag aldrig hade sett förut hota Aron . Och nu var det allvar ! De började slå honom och jag kunde inte låta det hända . Jag hejdade mig själv för en sekund , rädd vad som kunde hända mig . Men när jag såg dem slå och skrika åt honom att jag fick nytt mod och sprang mot dem !

Först såg de överaskade ut, måste de ha undrade varför en mager tjej som jag utmanade dem .
" Hallå, varför kan inte ni inte bara lämna honom ifred ? Alla  är olika ! "
En av dem tittade på mig . " Sa du något ? " Han gick mot mig med en stöddig min. ansikte . " Vad vill du tjejen? Stick härifrån ! " Skrek han .
Jag var rädd , men jag ville inte visa det . " Verkar som du är döv också " sa han.
Sedan attackerade de mig ! Två eller tre av dem sparkade mig om och om igen . Jag var envis , så jag försökte att stå upp trots svåra smärtor när de stannade för att se om jag fortfarande levde .
Aron såg allt och skrek " Nej ! Sluta ! " Jag såg honom springa in i en av dem och slå en av killarna ansiktet , men han fick slagen på magen och föll till marken .
Men sedan började de igen och de sparkade hårdare och hårdare tills …. !

Plötsligt stannade de . Jag hade ont , men jag kunde inte prata eller skrika . Det kändes som om jag var förlamad eller något .
Aron tog mig i famnen och försökte få mig att vakna till liv . Jag var vaken , jag reagerade på  allt han sa , men jag kunde inte visa honom det.
Sen slöt jag ögonen , och det var en av de sista gångerna jag såg honom …

Allt jag kunde se var mörker , det kändes så konstigt , som om jag svävade . En stund senare såg jag Aron på marken , han höll fortfarande i mig . Tårar föll på hans kinder , men han såg riktigt arg på samma gång . Sedan kom en ambulans  och  lastade in min kropp i bilen. Jag tror det var polisbilar där också . Jag är inte säker , men det måste det ha varit .
Det kändes precis som jag var över dem , i luften . Det tog ett tag för mig att lista ut vad som hänt , men då jag förstod jag ,jag var död …

För en kort tid , kanske några veckor , svävade jag runt  som en ande och jag såg  även min egen begravning . Det var hemskt … Min familj grät mycket och jag var ledsen att jag inte kunde vara där för dem , inte som förut .
Sedan övertog mörkret igen …

En dag vaknade jag , liggandes på gräset . Det var en vacker plats . Solen sken och ett fält fullt med blommor fanns framför mig .
Min kropp kändes väldigt annorlunda , men jag kom inte ihåg vem jag var . När jag tittade på min kropp , såg jag en svart , reptil-liknande kropp med vingar och en lång svans med någon form av fenor . För ett ögonblick var jag överaskad, men sen kändes det väldigt naturligt . Jag  förstod jag måste vara en drake .

I två dagar  promenerade jag  runt  i denna fridfulla plats och  undrade vem jag var och var jag kom ifrån . Jag hade mycket djurlika-instinkter i mig och jag kunde se och höra mycket bra .
Sedan hördes en mörk  röst som började tala i mitt huvud , " Novalie , det här är din nya form , ditt nya liv " . Vänta , " Novalie " ? Var har jag hört det namnet förut ?
Rösten fortsatte . "Du har nu återfötts som en särskild varelse som kallas Nattasa  " , Sade han . " Och jag kommer också att ge dig en förmåga att telepatiskt prata med människor , eftersom du faktiskt själv har varit en i ditt förra liv . " Rösten ekade .
Nu började det sakta men säkert klarna . " Novalie , jag Novalie ! Jag tänkte " Vad  har hänt med mig ? "
Jag tittade på mig själv . Var- var jag en Nattfasa  nu ? ? ? !
" Är du Gud ? " Frågade jag och kände mig dum . " Han skrattade . " Nej , jag är bara en guide  till  ditt nästa liv ", svarade han . " Mitt nästa liv … " tänkte jag . Då var det sant ! Aron hade rätt ! Det är verkligen sant !
Rösten talade igen . " Du är den första att återfödas som en annan varelse " Ditt  uppdrag är nu att vaka över en del av denna värld , speciellt din hemstad . Du måste skydda människor från fara när det behövs . "
Jag var förvirrad . " Men hur ska jag klara mig ? ? Jag vet inte hur drakar lever ! " Sa jag desperat .
. " Det kommer att bli en hård skola för dig och du måste ta en lektion i taget  " På din nya resa , kommer du lära dig att flyga , jaga och försvara sig " Sen sa han; Bara du kan vara din egen lärare i detta , Novalie , och kom ihåg ,  denna gåva kommer att överföras till alla nya vänner som du kommer att möta . Det innebär att när de dör , kommer de att återfödas till sin favorit varelse . Men det kan bara hända om du får ett band av vänskap till dem .
Håll dig borta från människor som vill skada dig , och försök att inte visa dig själv för mycket . Din säkraste tid på dygnet kommer att vara under natten.
Ditt namn är inte längre Novalie. Jag önskar dig lycka till " Sen blev han tyst .
Tja , var det en hel del att ta in , men vad kunde jag göra ? Jag saknade min familj . Jag saknade Aron … Jag var glad att han hade rätt , men jag önskar att jag kunde krama honom och berätta det för honom…!

Jag  visste inte vart jag skulle gå . Jag försökte att gömma sig från främlingar , men i början det kändes väldigt konstigt att gömma sig från min egen sort … även om jag inte var en människa längre .

Varje dag tränade jag på att flyga . Det var svårt i början , och jag var tvungen att lära sig att kontrollera min svans och att styra . Men samtidigt var det fantastiskt !
Allt eftersom  tiden gick ,upptäckte jag hur jag blev mer och mer drake , även om jag var samma tjej i mitt sinne . Och jag försökte skjuta iväg  eld , och jag säga att det inte bränner halsen eller munnen när jag gör det , känner jag inte något annat än en konstig känsla . Men det gör inte ont .
Att skjuta elden var mycket komplicerat och jag missade  många gånger .
Tja , jag gjorde de bara för skojs skull …

En dag när jag gömde mig i ett stort träd, hörde vissa människor tala om att de hade sett ett underligt djur som flyga om nätterna . De sa att det inte kunde vara en fågel , det var något mycket större . De pratade om mig .
Några av dem sade att de  hade sett mig tydligt . De tror att jag är  en farlig och ond varelse som måste bort ! Några av dem hade barn som var rädda , så de började planera hur de skulle fånga mig !
Dessa ord skrämde mig , så jag lovade mig själv att hålla sig borta från dem .

Visst, jag behöver äta också! Jag visste att Nattfasor tyckte om fisk , men jag visste  inte hur man fångade dem . När jag hade lärt mig mer hur man flyger, flög jag tätt intill vattenytan och såg efter fisk . Jag kan använda ekolod  i mörker . När jag såg en fisk , använde jag mina fötter för att ta tag i det så fort jag kunde . Ja , jag misslyckades för det mesta , men jag gav inte upp ! Idag är jag mycket bättre på det .
Ibland kände jag mig ensam . Men som med allt annat, vande jag mig .

Min flygteknik blev bättre och jag började att vaka över den lilla staden natt som  dag, som den beskyddare jag var utsedd till att vara .
Jag gjorde mitt bästa , men det tog lite på krafterna! Jag landade för att vila.
Plötsligt rusade tre män mot mig och skrek ! Jag fick panik och lyfte för att sätta mig i säkerhet . Hela min kropp var utmattad och mina vingar gjorde ont , men jag var tvungen att komma bort från dem !
Plötsligt hörde ett svischande ljud och jag kände en enorm smärta i min högra svansfena ! Jag skrek, fortsatte flaxa. Men när jag försökte komma upp högre , började jag  falla !
Jag faller och faller tills jag slår i marken med ett stön.
Jag låg kvar i stora plågor men när jag hörde rösterna igen jag sprang in i skogen .
Nu var de borta .Jag försökte att flyga igen jag  kunde inte !
Min högra svansfena var avkapad . Något underligt vapen måste  har slängts efter mig mig och skadat min svans !
Vad skulle jag göra nu ? Jag sprang längre och hittade en grotta där jag gömde mig . Jag uppmärksammade varje ljud, rädd för att bli hittad och fångad !

En lång tid gick och jag var väldigt , väldigt ledsen över min situation . Jag saknade min frihet att leva som en vild drake . Jag överlevde så gott som jag kunde. Och jag åt några skalbaggar eftersom jag inte kunde fånga fisk . Men de smakar väldigt hemskt ! Usch och fy ! Tja , jag antar att detta är den dåliga sidan av att återfödas som en Nattfasa .

En dag jag hördes steg i skogen ! Jag kikade fram bakom en stor sten . Det var en man, och han såg ut som han var någon slags en ​​upptäcksresande . Han hade ett tält , en ryggsäck , en kniv , väl kammoflerade kläder och hade gjort upp en liten brasa .
Snart gick han tillbaka till sitt tält för natten.

Nästa morgon sken solen tidigt . Jag var nyfiken på denna människa i tältet . Jag smög försiktigt fram till tältet och sniffade på det . Det luktade väldigt underligt och jag  upptäckte vilket välutvecklat luktsinne jag fått .
Mannen började röra på sig inuti  tältet och jag skyndade att gömma mig!
När han kom ut , såg han mycket förvirrad ut . Som om han visste att jag var i närheten !
Jag visste ju inte om han var god eller ond så jag stannade i grottan , men jag var tvungen att ta mig därifrån !
Jag tog ett djupt andetag . Sen jag sprang så fort jag kunde ännu längre in i skogen.

Mot slutet av dagen , när jag sov i gräset hörde någon  komma ! Jag satte mig upp och såg den mystiska mannen igen ! Nu hade han fått syn på mig !
Han såg chockad  ut och måste undrat vad i världen denna varelse var för något . Jag blev mycket rädd ! Ska jag fly eller  spela död kanske ?
Sedan  öppnade han sin väska och jag beredd på att få något kastat mot mig !
Han såg mycket allvarlig ut ! Jag kröp ihop och började skaka . Det skulle inte ha varit svårt att skada eller döda honom , om jag bara velat eftersom jag var större och starkare än honom . Men jag ville inte , och jag var alldeles för rädd . Jag ville bara att han skulle lämna mig ifred och inte skada eller följa efter mig .
Mannen satte sig på huk och tittade på mig . Han höll en bit kött i ena handen . " Kom här, min vän ! " Sa han . Jag tittade upp försiktigt .
" Jag ska inte göra dig illa . " Han kastade köttet till mig och nu log han vänligt .
Eftersom jag var hungrig jag åt köttet , men sen jag backade jag undan igen .
Han stod  upp nu . När jag satt ner , var jag lika lång som honom . Han mot mig sakta . Jag stirrade på honom , inte med rädsla ,utan med nyfikenhet .
Han höjde handen mot mig en rörde vid min nos väldigt försiktigt . Det lugnade ner mig lite . Kanske den här mannen var inte elak alls . Men vaknade jag av någon upp ur min förlamning och  sprang iväg i panik ! Min svans slog omkull honom när jag vände snabbt  . Jag vrålade ett drakvrål . Mina instinkter sa åt mig att inte lita på någon utan istället sätta mig i säkert .
Kanske mannen blev lite besviken . Även om jag för ett ögonblick tyckte synd om honom , jag hade inte tillräckligt med energi för att tänka på det .
Denna dag hade redan inneburit för mycket…

Nästa dag var jag tvungen att leta efter en annan  plats . Medan jag gick igenom skogen fick jag syn på mannen igen .
Han hittade mig  vart jag än gömde mig   och det gjorde mig sur . Han försökte vara vänlig men jag tittade på honom och morrade .

Jag försökte och försökte flyga  men det gick inte ! " Det måste vara min svans " , tänkte jag
Då såg mannen  att min svans var skadad och tittade bekymrat .
Han smög närmare att ta en titt , men jag vände mig om och visade tänderna !
" Kom inte nära mig ! " tänkte jag. Och det var första gången jag pratade via telepati . Mannen såg förvånad ut . " V- vad sa du ?? "
Och jag förstod att han kunde höra mig .
" Jag sa kom inte nära mig ! " Jag var fortfarande arg . " Hur kan du tala ? " Frågade han .
Jag ljög för honom att jag inte visste . Och vad skulle jag säga ?
En mystisk röst ger mig denna förmåga ? Inte en chans !
Han skulle trott att han var galen .
" Låt mig  bara titta på din svans. " Jag lät honom göra det .
Han var smart , och han berättade att han var  en föredetta läkare också
 " Jag tror att jag kan fixa detta för dig "sa han.
Han fick en idé från en berömd film …

Några dagar senare kom han tillbaka . Han bar på något . Det var en ny svansfena !
Han förklarade att han var tvungen att operera in en del av fenan i min svans så jag kunde flyga själv . Det lät smärtsamt och skrämde mig !
" Det här är din chans " , sa han . Jag visste att min riktiga svans aldrig skulle bli densamma som förut så motvilligt gick jag med på det …
Jag la  mig ner och var mycket rädd . Han strök mitt huvud och sa åt mig att lita på honom .
Sen vet jag inte vad som hände . Han gav mig bedövning och arbetade under en lång tid med min svans .
När han var klar sa han . " Bara låt såret läka i några veckor , och snart är du bland molnen igen. "
Medan veckor passerade träffade jag honom varje dag och vi lärde känna varandra ännu bättre .
Han studerade mitt beteende och skrev ner det , men han lovade också att hålla mig hemlig .
Han berättade för mig att han hette Russel .

En dag sa Russel att jag var redo att återvända hem om jag ville . Jag tittade på min svans . Den " nya " delen var mörkgrå och jag kunde röra på den precis som den andra . Såret var helt läkt . " Är du redo ? " Frågade han .
Jag nickade och lyfte mot himlen . Det fungerade verkligen ! Nu var jag så glad och snurrade runt,runt ! Nu var jag fri igen !
Han tittade upp och log . Jag var redo att flyga hem igen . " Tack  så mycket Russel , tack för allt ! " Sa jag med telepati .
Sen jag flög iväg glatt !
Jag var långt borta från min hemstad så det skulle bli en lång resa hem .
Jag tränade vidare på livet som Nattfasa. Jag är mycket bättre på att flyga i dag , och jag kan skjuta eld mer perfekt än tidigare . Och  så jag är mycket snabbare !
Jag tittade på min svans , det fungerade bra . Jag tänkte  även på Russel , undrar vart han var på väg nu? Men jag undrade också varför jag hade nästan glömt min familj . Jag tror knappast att jag skulle träffa få dem igen …

Jag landar aldrig på marken , det är för farligt och vågar inte lita på människor , åtminstone merparten av dem . Jag landar bara på taket av det höghus jag bodde i med min familj . Det är den plats som jag känner mig trygg på och jag sover där varje natt .
Under dagen flyger jag runt långt frånmänniskligheten men på natten är jag närmare mitt hem område . Jag är en mörk drake, så  nattetid  kan  man inte se mig så bra.

Det var kallare ute nu . Hösten var på väg .
På natten , satte jag mina vingar runt min kropp . Det håller mig varm .
När vintern kom några månader senare , blev det lite värre .
Speciellt när det snöat , så jag var tvungen att hitta en annan plats att sova och vila i. Efter att ha letat länge hittade jag en liten grotta inte långt från skogen och öppningen var ganska långt upp , så jag hoppades att ingen skulle kunna hitta mig där .
När jag sover på snöiga ställen , liksom taket , sprutar jag eld på det för att smälta snön "borstar" sen bort slasket med svansen. Jag hoppas bara att det inte faller i huvudet  på någon… !

Men den här natten sov jag  i grottan eftersom det stormade . Efter en stund kände jag mig iakttagen. Jag såg mig omkring men kunde inte se någon. Kanske var det bäst att fly innan något hände . Plötsligt när jag lyfte blev  jag nästan skjuten !
När jag tittade bakåt mig några av de främlingar som var efter mig stod mig bredvid min grotta . Jag är säker på att de var förvånade över att jag kunde flyga igen . En av dem höll i  ett stort vapen och sköt en gång till ! Han missade mig igen och jag flydde i panik !
Jag valde ändå att sova på taket resten av natten eftersom jag  ju hade fiender i närheten…

En dag upptäckte jag en liten barn var på väg rakt mot motorvägen ! Bilarna körde som galningar  och ingen verkade komma och rädda den lilla flickan .
Jag var tvungen att göra något ! Så jag dök så fort jag kunde och tog tag i henne precis i sista stund ! Hon skrattade och skrek glatt över flygningen . Jag log . Jag hade aldrig gillat barn men den här lilla var ganska söt .
Jag landade och satte ner henne försiktigt . Hon blinkade och log . " Hejdå , dino ! " , Ropade hon . Sedan kom mamma rusades och tog tag i sin dotter . Jag flög iväg innan hon
hann så syn se mig , men jag landade i ett träd långt därifrån för att titta på dem . Den lilla flickan pekade mot himlen och jag tror att mamma suckade fram något  liknande som  " Ungar … " .
Men jag var stolt och glad över  att jag hade gjort en god gärning  !

Merparten av tiden är jag skygg , väldigt skygg . Vissa skulle säga att jag är aggressiv . Och  ja, det kan jag vara, när jag måste . Men egentligen är jag väldigt snäll . Jag har precis samma personlighet (nåja ,nästan i alla fall ) som när jag var en människa .

Sen började det igen , under nätterna . Jag såg männen från mitt tak , men den här gången jag var de som blev attackerade! Jag flög och landade på deras skåpbil . Sen reste jag mina vingar för att se större ut och stirrade på dem . De  vände sig om . Två av dem såg rädda . " Aaah ! V-v- vart kom du ifrån ? " Frågade en av dem och såg  ännu räddare ut . Men den tredje mannen var beredd att skjuta mig igen . Jag var rasande ! Jag hoppade ner från bilen och angrep honom ! Han föll till marken och jag stirrade på honom med ilska och hat och höll fast honom så han inte kunde röra sig . Jag hoppades att han kände rädsla . Det verkade sock inte så . Han såg arg ut, men jag vrålade honom rätt i ansiktet ! Mitt vrål lät både gällt  och mycket mörkt och skrämmande på samma gång .
Sedan släppte jag honom och alla tre män sprang iväg .
" Kriget har bara börjat " , tänkte jag .

Nu var det i slutet av vintern . Jag hade blivit bra på att vara en Nattfasa enligt min mening .
Vissa nätter jag såg jag " Jägarna " som jag kallade dem . Merparten av tiden jag upptäckte dem först , men ibland överaskade dom  mig när jag flög .
Jag dök och sköt iväg eld för att varna dem . Det hade ett visslande läte tills det exploderade bredvid dem . Sen jag flög ovanför dem och landade i ett träd, stirrades på dem . De tog ett steg framåt, men jag sköt iväg eld igen .
Sedan grep jag tag ledaren och flög högt, högt innan jag dök  snabbt. Han var skrek paniksaget. Men jag ville bara lära honom och de andra en läxa .
Precis innan jag slog i marken jag bredde jag ut mina vingar och ökade farten.
Han hade fått sitt straff nu . Jag släppte ner honom och han föll  ner i gräset . Hans vänner såg verkligen rädda ut . Jag blängde på dem . Ledaren ställde dig sakta upp och de andra männen började springa och han försökte rusa efter dem . " Hallå , vänta på mig … ! " , ropade han han . Jag lämnade dem men var fortfarande riktigt upprörd .

Nästa morgon kändes det som om det var säkrare att lämna den här staden . " Jägarna " skulle inte ge upp tills de hade fått tag på  mig …
Jag flög hela dagen , och jag kom till en stad jag aldrig varit i innan. Jag var tvungen att hitta en ny plats att sova på  under natten .
Efter lite letande hittade jag en perfekt byggnad och jag landade där. Tja , det var annorlunda men ,för hoppnings jag var säkrare här .
Plötsligt hörde röster inifrån huset ! Det kom från en av lägenheterna ! Det var en man och han talade med en kvinna .
Jag kunde inte sluta lyssna , även om det kändes  som om jag borde flyga iväg och sätta mig i säkert .
Mannen lät ganska ung . De pratade och jag hörde att den här killen hade en sjukt hjärta , något som han fötts med , men det blev hade blivit värre i vuxenålder .
De var båda oroliga eftersom han hade ont oftare nu . Och jag förstod att kvinnan måste vara hans mamma .
" Oroa dig inte , vi kommer att vara här för dig ", sade hon . Efter en minut kom han ut på balkongen . Hans mamma gick hem . Jag gömde så han inte kunde se mig .

Jag kunde inte hjälpa att känna sig ledsen över vad jag hörde … Då kände jag att jag borde hjälpa honom . ! Men vad skulle jag göra ?
Nästa dag jag stannade en bit från sitt fönster och tittade noga . Han såg ut som vem som helst , kunde ingen inte ana att han var sjuk .
Jag ville så gärna att han skulle blivit frisk . Plötsligt strömmade ett lila ljus  från hela min kropp ! Vad var detta ? Ljuset flög in i mannens kropp . Kanske kände han något eftersom han såg sig omkring som om någon var där .
Jag blev chockad ! " Kan jag heala människor ? " Tänkte jag . Och jag undrade hur många förmågor jag egentligen bar på ?!

För hans vänners och familjs skull försökte jag   göra detta varje dag , och jag kunde känna att jag gjorde något bra . Det gjorde mig lite svag , och i den tredje försöket jag föll till marken , men jag tänkte inte ge upp !
Jag kunde se honom genom fönstret Jag flaxade intensivt med vingarna och koncentrerade min energi . Vad jag inte visste var att han upptäckt mig ! När jag märkte detta flög jag  iväg så fort jag kunde ! Mannen såg förvirrad och chockad ut . Jag slår vad om att han måste ha undrat om han drömde.
Nu när han hade upptäckt mig , fick jag ännu mer försiktig när jag var närheten .
Tänk om han ringde polisen eller någon annan som ville skada mig ?

En dag  använde jag för mycket energi och jag la ner på gräset, utmattad och det var så svårt att andas ! Jag ville bara försöka rädda hans liv . Allt är möjligt om man bara tror . Någon berättade för mig att en lång tid sedan , och ja , jag vet att det låter konstigt … Plötsligt kom han ut från huset!
Mannen gick långsamt och stirrade på mig . Han såg både nyfiken och rädd ut på samma gång . Men  jag var för trött för att bry mig och jag tittade på honom .
Efter en stund jag ställde jag mig upp . Han backade men jag kurrade lite att visa honom att jag var ofarlig .Sedan gick jag sakta mot honom och när jag var nära nog puffade jag lite på  hans hand och han började klappa mig , lite försiktigt .
Sedan ställde jag mig  upp på bakbenen, bredde ut mina vingar och lyfte . Nu såg han mer fascinerad ut  .

Från den stunden behövde jag inte längre gömma sig när jag var nära hans hem . Hans namn var Jack . Han hade en även en kat som hette " Kitty " .
Tiden gick och jag började känna sig säker här . Jack och jag blev vänner . Han var en mycket trevlig person jag märkte att  jag hade mycket gemensamt med honom . Åtminstone från mitt förra liv .
Jag sov på  taket på nätterna , men när jag litade på honom lite mer , gick jag in i hans lägenhet ! Det var länge sedan jag varit inne i ett " mänskligt hem nu " mer än ett år sen… Min kropp var mycket större nu och var rädd för att ha sönder något , och naturligtvis hände det ibland , men jag försökte vara så försiktig som möjligt . För första gången på länge saknade att vara en människa …. Det gjorde mig ledsen .
Jag försökte plocka upp saker med min " tass " , men det var svårt . Jag tittade på den och fick lite frustrerad . Även när jag såg människor där ute som var glada och hade kul jag blev ledsen . Jag tänkte ofta på min familj och vänner …. Men jag var glad för det liv jag hade nu också.
Jack såg på mig och kanske han förstod hur jag kände mig , även om han inte kände till min historia .  Kanske han bara såg mig som  en stor konstig, varelse , men jag tänkte inte berätta för honom heller .
Han berättade att det var okej om jag ville sova i hans hall , eftersom det var stor , och det  gjorde jag också när det regnade , men de flesta nätterna ,  sov jag på taket på grund av den varma temperaturen. Det var sommar nu .

De flesta av  morgnarna jag var den första som vaknade . Kitty , hans katt , var lite rädd för mig , men jag försökte visa henne min bästa sida . Kanske såg hon mig som en stor läskig katt med vingar , haha!
En morgon när jag pratade med Jack genom telepati för första gången . Jag stod framför hans säng . " Åh , god morgon ! " Sa jag . Han såg nyvaken ut men sedan frågade han . " Vänta , vänta , var det du? ? ? " " Ja ", sa jag och såg glad ut .
" Men , hur gjorde du det " ? Han frågade .
" Åh, det är bara en liten förmåga  har jag " svarade jag och kliade mig bakom örat .
Jack såg förvirrad ut, men sedan sa han , "Ja , jag vet inte vad du är , varför du är här och du beter dig mer konstigt varje dag . Men du är säkerligen speciell . "
Dom orden gjorde mig glad . Av någon anledning kändes det som det här skulle bli mitt nya hem ! Även om Jack blev frisk , så ville jag stanna här .

En kväll , när de flesta människor fick var inomhus , var Jack gå en promenad , och jag ville busa lite med honom . Jag dök med hög hastighet och grep honom. Han skrek . " Det finns inget att vara rädd för ! " Jag sa till honom . Han lugnade sig och tittade ner och då fick han se en fantastisk utsikt . Jag flög med honom till  huset och satte sedan  ner honom försiktigt . Han tittade på mig och jag visade mitt "puppy-face" Men han bara log och skakade på huvudet .

Det var början på fler flygturer . En dag  knöt han ett rep framför mina vingar . Jag blev lite orolig av det men Jack ville flyga  mig .  På riktigt! Det var första gången jag hade en människa på ryggen . Han satte sig upp och höll fast i repet . Jag stod på  balkongen( som egentligen var alldeles för liten för en stor och tung drake ) och sen jag lyfte jag högt upp ! Jag kände mig inte lika säker detta som han gjorde , men jag visste att jag kunde lita på honom . Och jag hoppades att han litade på mig också . Vi svävade sakta över staden . Det var vackert att se den från denna höjd . Jag höll hans ben med mina framben så han inte skulle falla av .
När vi kom tillbaka till lägenheten var Jack fascinerad . Han förstod inte vad slags varelse jag var , men jag antog att han gillade vad han såg , för det mesta .
Vi flög några fler gånger under några veckor och naturligtvis jag alltid tog det mycket försiktigt. Ibland skrattade han i lycka , och det gjorde mig glad lycklig .
Han blev min bästa vän .

När han fick besök , gömde mig  jag på taket och hoppades att de  inte skulle  titta upp och se mig sittandes på taket ,fast ärlig talat, varför skulle de ?
Ibland hängde jag upp och ner och tittade in genom fönstret och såg Jack´s vänner och familj men skyndade mig att gömma sig när de vände sig om som om de kände sig iaktagna. Ibland stod alla med ryggen emot fönstret och jag passade på att sträcka ut tungan och göra miner. Jack började fnissa och de tittade ut genom fönstret, helt ovetandes om vad som var så roligt…

En dag skulle han  för läkaren bara för att se om hans hälsa var okej , och vet du vad ? Jag följde med honom ! På avstånd förstås .
Han hoppade i sin bil och körde iväg . Jag flög högt , högt upp och höll koll på bilen .
När han gick in i sjukhuset , landade jag i ett stort och starkt träd och gömde mig så mycket jag kunde . Och jag  jag väntade . Och väntade . Och väntade . Jag skulle vänta tills han kom ut igen , var han min vän nu , och jag skulle följa honom vart han än gick .
Sedan kom han äntligen ut och det var dags att komma hem igen ..

Hemma  landade jag  på balkongen och gick in i hans lägenhet . Knasigt va ? En drake i en människas hem ? Hur som helst , han satt på sin säng och där läste några papper . " Nå , hur gick det ? " Frågade jag . Han tittade upp och log . " Mycket bra . " Han såg ner på sina papper igen . " Jag mår bättre nu , mycket bättre " , sade han . Jag blev så glad för det! Kanske min energi jag gav till honom varje dag var användbar? Förmodligen inte , men det spelar ingen roll . Han mådde bra igen … !
Jag slickade hans kind som en hund , av ren  lycka ! Han kramade mig lite .
" Du är en konstig men mycket speciell vän…öh…vad du nu heter " , sa han sen.
" Kalla mig bara Draken" sa jag .
Den natten regnade det , det var som om hela himlen grät !
Och Kitty strök sig  mot mig . Kanske var jag accepterat  av henne nu .
Min hemstad behövde inte mig mer . Jag skulle inte bli överaskad om de alla var efter mig … Detta var mitt hem nu , och jag var ok med att gömma mig ibland . Jag hade i alla fall fått två vänner .

Sommaren passerade . Det var en fantastisk tid ! Jack berättade att han älskade Pokémon också, även om han var lite äldre än mig . Och han älskade djur mest av allt i  , ( förutom sin familj vänner förstås ) och sommaren var hans favorit tid på året . Varje dag gav han mig fisk i en skål att äta .och varje dag tänkte jag  på hur mycket vi hade gemensamt . Han var så öppen och tillitsfull till något så underligt och skrämmande som mig . Han talade även om saker som hänt när han var liten , hans flickvän han inte hört från av någon anledning , och hans tidigare arbete på en butik . Ja , diskuterade vi allt nästan . Vad jag inte sa till honom var sanningen om hur jag blev vad jag var , en drake . Och jag tänkte inte göra det heller . Det skulle bli för mycket för honom . Han frågade ibland , men jag svarade inte . Istället jag svarade jag på frågan  varför hälften av min svans ser annorlunda ut. Jag berättade för honom vad som hänt och att det var en av anledningarna till att jag kände mig så trygg här . "Jägarna" kunde inte få tag på mig.

När han tog en promenad jag flög högt upp över honom . När vi kom till skogen där det inte fanns några andra , landade jag på marken . Han funderade även en hel del , jag vet inte på vad , men jag ville att han skulle bli lite gladare . Det var  höst nu så jag slängde löv på honom med min svans  " Hörru! Gör inte så! " skrek han . Sen skrattade han och jag lät  honom springa efter mig , och ibland  sprang jag efter honom . Jag älskade att retas med honom !

En morgon gick Jack  till affären och jag väntade i skogen .
Jag sov , men efter en lång stund tid jag vaknade och kände att något var fel !
Något var fel med Jack ! Så jag flög iväg och skyndade till huset !
Jag slutade utanför balkongen och vrålade lite . Han brukade alltid komma ut när jag vrålade , men nu gjorde han det inte … !
Jag blev orolig och gick in i lägenheten . I sovrummet såg jag honom ligga på sängen , han var svag . " Jack .. ? " Frågade jag . Han öppnade ögonen långsamt . " Jack hur mår du ? " Han svarade " Något är fel … Jag mår inget vidare…. "
Det skrämde mig ! Hans mobil ringde , jag knuffade den till hans hand så att han kunde svara . Det var hans mor . " Mamma ….. du måste komma …. " sa han svagt . Sen föll hans arm ner och han tappade telefonen .
" Nej nej nej nej ! Jack, ge inte upp ! Du kommer bli bra ! Jack säg något ! " Jag fick panik ! Vad skulle jag göra nu ? Han andades tungt och jag knuffade  hans arm för att hålla honom vaken . " Tänk på din familj , Jack ! " Sa jag . " Jag .. måste … Mitt hjärta mår inte så bra förstår du, ." Sa han .Jag  tog hans hand i min stora tass . "Snälla Jack , lämna mig inte ! Jag kommer bli så ensam … " Jack såg mig och log lite . " Tack för att du varit min vän , Draken . Du kommer klara dig. " Jag la mitt huvud på hans bröst och han kramade mig en sista gång . Sedan var det över .
Han slöt ögonen . Han hade inte andas längre ….
Jag släppte hans hand och tårarna började falla nedför mina kinder . " Jack … " sa jag . Jag grät och grät . Kitty la sig nära honom också . " Adjö min vän jag sa . "
Plötsligt jag hörde att någon försökte öppna dörren . Jag skyndade att gömma mig på taket och sedan tittade ner . Det var hans familj .
De gick fram till  sängen . " Vi kom för sent … " sa hans pappa. Alla av dem började gråta. Hans mamma tjöt av sorg . Hans syster höll hans hand.De stannade i lägenheten under en lång stund .  Sen kom några personer och fraktade bort hans kropp.

Medan jag var på taket såg jag ett ljus framför mig . Det var Jack ! Hans ande svävade . Och jag kände det som om detta var ett bra tillfälle att visa  honom . Jag fokuserade   min identitet och jag antog min tidigare mänskliga form . Jack gapade och jag nickade . "  Nu vet du" sa jag . " Det är därför jag är som jag är  . "
Jag förklarade allt om det och även han skulle få ett nytt liv , med en ny form nu . Han nickade och log . Bilden av mitt forna jag bleknade.
Sedan han försvann in i lägenheten för att vara med sin familj .
Jag grät mycket .

Jag stannade ett par dagar på taket eftersom jag inte ville lämna denna plats . Jag hörde att människor plockade och grejade ut  i lägenheten . Jag tänkte på hans fattiga familj , hur förkrossade de var nu . Och på Kitty , katten . Jag hoppades att hon var i goda händer , förhoppningsvis med familjen .

En dag när jag sov jag kände jag att något slickade mitt huvud . Jag tittade upp och fick  en Latios ! Men jag visste vem det var . " Jack ! " Sa jag . " Du är ok ? "
Han nickade med ett stort leende . Han kunde fortfarande höra min telepati. Jag satte mig upp .
" Du .. du har förändrats ! " Sa jag . Han snurrade runt lite . Som han sa "Titta på mig ! "
Han ville att jag skulle flyga med honom . Och naturligtvis, om detta skulle  bli min sista glada stund med honom , skulle jag göra det också ! Jag lyfte och då vi rusade igenom luften ! Hans röst var annorlunda . Det var mycket hög , men det var gulligt .
Medan vi flög förklarade vad han skulle göra nu .
Sen landade jag igen . Jack , Latios eller vad jag nu skulle kalla honom svävade nu framför mig . Men jag kände vemod . Förmodligen var detta sista gången vi skulle se varandra . Han tog min hand och såg på mig . Sedan flög han iväg .
Han var borta …
Jag blev så ledsen . Men sen jag tänkte jag , " Nej ! Han är inte borta ! " Han är fortfarande här i staden
vakandes människor . Precis vad jag borde göra …
Detta var " Jack´s  stad " nu . Det låg  i hans händer , och jag skulle återvända dit jag hörde hemma.

Så jag lyfte och tog en sista titt på staden, så jag flög iväg . Självklart var jag ledsen . Plötsligt såg jag en annan bild i mitt huvud . Det var som om jag flög över skogen ! Jag visste inte vad som hände !
Men sedan förstod jag att det var Jack som visade mig vad han såg . Sedan försvann bilden  . Jag log och flög vidare .

Det har nu gått två år sedan jag blev  en Nattfasa. Det har varit en hård skola , men med underbara lektioner ! Jag har lärt mig mycket inte bara om mig själv , utan även om människor . Jag förlorade min vän . Jag hade en bästa vän , nu har jag ingen …
Men , det är kanske meningen med livet , för att låta folk komma och gå . Det som betyder mest är att  dela lycka med dem du älskar .
Jag har inte sett jägarna eftersom jag träffade Jack . Kanske är de borta . Förhoppningsvis ja . Livet går vidare. Jag tänker ofta på Jack och även alla andra jag mött, jag saknar dem, men jag måste ändå medge att jag är lycklig.

Åh , jag fattar ! Du undrar säkert hur i hela världen en drake kan skriva en berättelse .
Tja, det är min lilla hemlighet … Vem vet ? Kanske en dag , så berättar jag den för dig !

Annons:
parsley
2013-10-02 11:53
#1

En spnnande berättelse. Jag gillar när man knyter ihop fantasyinslagen med en "vanlig" verklighet, så de känns lite mer naturliga. 

Fundera lite på den här formuleringen. Står man upp om någon undrar om man fortfarande lever? 

så jag försökte att stå upp trots svåra smärtor när de stannade för att se om jag fortfarande levde .

[Blue_Lugia]
2014-07-19 18:26
#2

Tar "risken" att lägga upp en fortsättning här…

😞

Drakflammeön

Fyra år har gått sen jag dog och återföddes som drake.

Mycket har hänt sen dess, och jag vill berätta om det….

Jag, min hemstads beskyddare, brukade sova på taket av ett höghus. Där kunde jag känna mig säker för eventuella illasinnade. Förr fanns det människor som ville ha tag i mig, till och med döda mig!

Sen jag skrämde bort dom har det varit lugnt och fridfullt.

En natt började en konstig dröm snurra i mitt huvud. En röst talade. ”Drake! Du behöver hitta en vän, en kamrat att ta hjälp av. Du ska hitta din plats, staden behöver inte dig längre!”

Varje gång vaknade jag med ett ryck! Vad kunde detta betyda?! Kunde det vara samma röst som talade när jag vaknade upp till mitt nya liv?

”En ny vän.” Jag funderade, jag var inte säker på att jag ville ha en ny vän, inte efter alla personer jag mist på bara några år….

Jag tänkte leva för mig själv, det var bäst…

Rösten fortsatte att störa min nattsömn.

 Det var något som kallade, jag visste inte hur jag skulle bli av med den.

Skulle jag söka nya vägar? Jag var alldeles för rädd, jag ville inte ha en ny bästa vän.. inte en som jag kanske skulle förlora igen… Var vad det för mening?

Jag mindes Jack som jag försökt rädda,som gick bort efter en kort tid.

Jag blev sorgsen av bara tanken.

Ingen i staden verkade ha för avsikt att komma åt mig, visserligen höll jag mig gömd så gott jag kunde, men det smög inte runt mystiska män rund varje buske.

Några dagar senare beslutade jag mig trots allt för att ge mig av. Jag hade funderat, och kanske fanns en framtid för mig någon annanstans.

Jag tänkte ge det en chans…

Så bredde jag ut vingarna, tog en sista blick utöver staden som jag bott i sen jag föddes, ja…båda mina liv…

Men vart skulle jag? Min magkänsla gav mig inga ledtrådar.

Det här var ju just snyggt! En envis röst hade pladdrat i mitt huvud i fem nätter men sa inget om VART jag skulle!

Det kändes som om jag flugit runt halva världen i flera dagar, jag var utmattad och uppgiven, när jag fick syn på en ö mitt ute i havet. Ibland hade jag slumrat till, men tack vare dom starka vindarna höll jag mig kvar i luften.

Hur hade jag hamnat här? Säg inte att det var en knäpp dröm till?! Jag började fundera på om allt jag varit med om dom senaste åren också var en dröm, ifall jag fortfarande var Novalie? I så fall, ville jag vakna ur den drömmen!

Jag vände om in mot land, men någonting hindrade mig! Jag hade en känsla av att det fanns något på ön.

Motvilligt seglade jag neråt.

Kraftiga vindar blåste runt mig, dom var för starka! Jag tappade kontrollen över mig själv och störtade rakt mot marken!!

Med all min kraft försökte jag bromsa men det var lönlöst! Jag slog i marken med en duns!

Var var jag? En massa skog överallt, endast fågelkvitter som livstecken.

Den där känslan i magen var borta. Jag la mig ner för att sova.

Nästa dag, vaknade jag av strålande sol och fåglar som verkade älska livet…

Jag gick ner till vattnet för att fånga lite fisk,

Plötsligt kände jag mig iaktagen! En fiende?

Hade drömmen lett mig rakt till mitt öde?! Siluetten av en man skymtade i gryningsljuset.

Han stod där och såg på mig. Jag tänkte inte ta några risker utan flög snabbt som blixten iväg och sen upp i ett träd där jag kunde iakta honom utan att han hunnit sett vart jag tagit vägen.

Från mitt gömställe tyckte jag mig känna igen honom.

Det var..Russel! Han som hjälpte mig med min skadade svans när jag blev nerskjuten för några år sen! Vad skjutton gjorde han här?! Kände han igen mig?

Jag visste dock att han var en god person, så jag klättrade ljudlöst ner från trädet och gav ifrån mig ett ljud.

Han hoppade till och vände sig om. Ett stort leende bekräftade att han kom ihåg mig. Han satte sig på huk och sträckte fram handen.

Jag gick försiktigt fram till honom och tryckte nosen mot hans hand. Med min telepatiska förmåga kunde jag tala med människor jag litade på och såg som en vän.

”Jag är hemma nu Russel, jag är hemma.”

”Men vad gör du här?” Russel ställde sig upp. ”Tja jag är ju ständigt på resande fot och bestämde mig för att slå mig ner här ett tag. Det är en vacker ö.”Och hur mår svansen?

Jag svepte med svansen och visade att den var ok. ”Toppen!” Men, hur kom du hit?”

Jag visste inte vad jag skulle svara för att det skulle låta rimligt. ”Min hemstad behöver mig inte längre, jag är ju trots allt en drake nu, och…drakar… hör inte hemma i städer.

Russel såg fundersam ut. ”Så du flög hela den här långa vägen och hamnade av en slump på exakt samma plats som mig?” ”Öh…tja..” svarade jag och tittade bort.

Russel skrattade. ”Hahaha! Det spelar ingen roll! Nu när vi ändå är här, varför slår vi oss inte ihop och bildar ett team? Du vet, en drake kan vara ganska bra att ha för en kringresande person som mig. Dessutom kan mina läkarkunskaper hjälpa även dig om du skulle bli skadad, som med din svans.

Min gamla båt där vid stranden verkar ändå snart ha gjort sitt.”

Det var som om han känt på sig att vi skulle mötas igen! Var Russel denperson som var tänkt att bli min nya.. .vän?!

Hade han tänkt flyga på min rygg??

Jag följde honom till hans tält och fick smaka lite nyinfångad fisk. Framåt kvällen var jag helt utmattad!

Morgonen därpå, sken solen igen. Fåglarna kvittrade och allt verkade så glatt. Jag andades in skogsluften . Russel hade rätt! Det var verkligen en vecker plats, jag jag kände mig fri på något konstigt sätt!

”God morgon, tjejen!” Russel hade precis dragit iland ett stort nät med mer fisk. Han hade med sig så mycket saker att jag nästan trodde att han tänkt stanna här för evigt. Jag funderade på om det här var platsen där jag hörde hemma…

Russel kom med något som såg ut som ett stort sele! ”Om jag ska skrota båten, behöver jag ett nytt transportsätt,” sa han och spände fast den vita, skimrande selet runt min hals och bröstkorg.

Jag kände mig lite obekväm i det.

”Är du verkligen säker på vad du gör?”, frågade jag osäkert. ”Jag litar på dig, svarade Russel. Du måste bara lita på mig.” Han satte sig på min rygg. ”Wow! Det här selet matchar verkligen din svaaaaaaans!!!!! Jag satte av i hög fart och flög högt, högt upp ovan molnen!

Russel klamrade sig fast för glatta livet! ”Nöjd så?” sa jag lite retsamt. Nog busat! När jag väl bromsade in lite rann svetten om honom! Hade jag varit en människa hade jag gapskrattat! Men jag skrattade lite mer på drakars vis.

Han satte sig upp och klamrade tag i selet. Jag höll i hans fötter så att han inte skulle vara rädd för att ramla av, men han var nog inte så kaxig längre!

Jag gav honom en retsam blick. Russel himlade med ögonen. ” Okej,okej! Jag gick kanske lite väl fort fram!”, erkände han.

När jag landade och Russel hoppade av ramlade han ihop av chock och utmattning. ”Okej… vi jobbar på det…”

I skogen fanns dom mest underliga fåglar och djur. Fluffiga, orädda ekorrar älskade att hoppa ner på Russels huvud och äta maten ur hans ryggsäck!

Små drakliknande ödlor kom nyfiket krälandes. ”Det här måste vara en oupptäckt plats eftersom nästan alla djur var så oskygga!” tänkte jag.

Russel ritade ofta av och antecknade det han såg, precis som han gjorde med mig när han hittade mig för några år sen.

Ibland undrade jag om han inte kände sig ensam under sina resor. ”Ensamhet var varit den större delen av mitt liv, svarade han och såg vemodig ut. ”Mina föräldrar gav sig av på en affärsresa, men.. dom kom aldrig tillbaka. Min fosterfamilj trivdes jag aldrig riktigt hos, och min enda riktigta vän fick andra vänner. Du vet, det coola gänget…”

Jag kände igen mig i det han sa. Min bror Aron var den enda jag hade som vän under många år, och nu har jag ingen aning var min familj är… ”Verkar som om vi inte är så olika trots allt, sa jag. Russel log lite.

Ibland kunde även han se på mig att jag tänkte på det förflutna. Om jag inte åt under en hel dag, var det ett gott tecken…Han la handen på mitt huvud och sa: ”Du vet, en del personer kommer och går i ens liv, så är det bara. Man behöver inte glömma dom, men…man måste gå vidare.”

Och flygturerna ja… Ja Russel fick flyga på mig om man ville, men han var tvungen att vara medveten om att jag nu var en snabb och stark varelse!

Varje dag blev det lite bättre och jag vågade flyga lite snabbare utan att han kunde tappa balansen alltför lätt!

En morgon kände jag en främmande lukt! Det stod någon och lurade på oss i buskarna! Försiktigt smög jag fram för att kolla läget. Med ett enormt vrål hoppade en stor varelse fram!!

Jag röt tillbaka, men det jag fick se var inte det jag hade kunnat ana. Det var en annan drake!!

En stor, snövit drake med isblå ögon som stirrade på mig! Han var upprörd och gick hotfullt mot mig! ”Nej Isvind! Lugna dig!”

En ung kvinna sprang fram till draken. Russel hade kommit för att se vad som stod på. ”Såja! Lugn nu killen!” Kvinnan försökte lugna draken.

Hon vände sig irriterat om. ”Och vilka är ni?, frågade hon ”Hur har ni mage att sätta er fot på vår ö?!”

Russel hade visst tappat talförmågan. ”Jaaa..ööh?” Jag sneglade surt på honom. Han måste ha reagerat på det för plötsligt vaknade han till liv.

”Öh.. va? Nej nej! Jag hade ingen aning om att den här ön tillhörde någon!” Kvinnans ögon smalnade och hennes drake frustade. ”Ge er av, genast!”,sa hon surt och dom flög iväg.

Russel stod gapande kvar. Han verkade ha blivit kär i henne.

Följande dag vaknade jag med en underlig känsla, Russel var inte i närheten. Det var en varm morgon och jag gillade att svalka mig i vattnet.

En stund senare hittade jag Russel längre in i skogen. ”Vad sjutton gör du” sa jag samtidigt som jag gav i från mig ett knorrande ljud. Han vände sig om. ”Sccchhh! Låt inte så!”

Men Kvinnan hade redan sett oss. Hon petade med en pinne på hans haka. ”Jag sa ju åt dig att ge dig av” sa hon. Jag morrade, den här människan gillade jag INTE!

Hon sprang iväg och Russel tänkte precis gå efter, men jag stoppade honom, ”Glöm att vi följer efter dom!”

Jag satte mig under ett träd med ryggen emot honom. ”Vad, blev du sur?” sa han. Jag fnyste till svar, men han kom och satte sig brevid mig. ”Kom igen, jag tror inte hon har onda avsikter, det kan finnas fler människor här på ön, kanske kan vi få nya vänner, kanske det finns fler drakar som du kan lära känna. Jag gav honom en blick som sa ”Seriöst?” Han reste sig upp för att gå, men jag bet tag i hans tröja. ”Jag försöker bara skydda dig, svarade jag”

Han log, han verkade vara säker på att inget ont fanns här på ön.

Mot kvällen hittade vi kvinnan och hennes drake vid en liten brasa . Draken blev upprörd när han såg oss men hon klappade lugnande på honom.

Den här gången såg hon inte lika arg ut, kanske hade hon gett upp hoppet om att bli av med oss.

”Så du lyssnade inte, sa hon lite hånfullt. Russel svarade inte utan sträckte fram handen och presenterade sig. ”Alice” svarade kvinnan och log för första gången.

Hon insåg att vi inte var några fiender. Draken kom nyfiket fram och nosade på mig. Jag visade tänderna men han var stor och lite läskig.

”Isvind är bara nyfiken,sa Alice och skrattade. ”Han är den sista draken på ön, min far gav honom till mig som barn när han bara var ett litet ägg. Far har bott här på sen han var ung och nu har vi en hel liten by en bit bort. Men drakarna dog ut, ingen vet varför. Min far och jag är dom sista som vet något om drakar, eller ja. Nu verkar det ju ha kommit hit en till.”

” Nja, jag har väl precis börjat lära mig..svarade Russel lite generat. Jag är upptäcksresande och vill veta allt om er ö!” sa han ivrigt. Plötsligt såg Alice skrämd ut.

”Nej! Du får inte berätta om den här platsen för någon! Det finns onda människor därute som vill skada oss. Vi tror att det är dom som ligger bakom drakarnas död…”

Russel tog tag i hennes arm. ”Jag ska inte berätta något för någon! Lita på mig!” Alice tittade upp och log.

Alice blev nyfiken på mig och sträckte försiktigt ut en hand men jag backade skrämt. ”Var inte rädd!” sa hon och höll fram en fisk. Hungrig som jag var åt jag upp den. Alice klappade mig under hakan och på något underligtvis kände jag mig lite lugnare. ”Hon är en vacker drake, sa Alice. ”Vad heter hon?” Russel såg osäker ut. ”Jag… tror faktiskt inte hon har något namn än..”

Alice såg intensivt på mig. ”Du ska få heta…. Nattbris!” Vad säger du om det va?”

Hm…det lät faktiskt inte helt dumt. Jag nickade och knorrade.

”Jag hittade henne med ena delen av svansen skadad, sa Russel. Jag hjälpte henne. ”

Alice såg på min svansprotes och log igen. ”Du är en god person Russel,sa hon”

Det blev mörkt och Russel slog upp sitt tält igen, medan Alice sov intill sin drake Isvind.

När det blev morgon hade Isvind fått en egen hög med fisk,det fanns en till mig också.

Jag åt och Isvind iaktog mig nyfiket, han verkade ha accepterat mig.

Alice ville ta en flygtur. En stund senare befann vi oss alla fyra i luften. Jag ville visa att jag var snabbast! Russel tog fram ett tygstycke och knöt det runt mun och näsa. Sen tog jag ett tag om hans ben och han höll fast i mitt sele. ”Kom igen Nattbris!”peppade han mig och jag dök ner det fortaste jag kunde! När jag fått upp tillräcklig fart kunde jag se Alice´s förvånade ansikte försvinna längre bort bakom oss.

Snart flög vi långsammare så att Alice och Nattbris kunde komma ikapp oss. ”Hah! Du är inte så dålig som jag trodde! ropade hon. ”Tro mig, vi har tränat hårt! Eller rättare sagt, Nattbris har lärt upp mig!”, ropade han tillbaka och gav mig en klapp på huvudet.

Vi landade på ett högt berg med en vacker utsikt. ”Vilka ögon hon har!” Alice såg mina gulgröna ögon. ”Titta!” Russel höll med och det blev lite pinsamt med all uppmärksamhet. Men ändå, Alice kanske inte var någon konstig person trots allt.

Senare under dagen erbjöd sig Alice att visa oss sin hemby. Hon litade tillräckligt på oss nu.

Efter en lång promenad fick vi se en ganska stor by full med människor. Det var som att resa i tiden! Dom här människorna hade övergett det morderna stadslivet och levde nästan som på medeltiden! Vi stod på en kulle och Russel höll nästan på att ramla framåt innan jag han bita tag i hans tröja !

Alice gick först, hennes far som var en gammal man satt utanför sitt hus. Han hade en lång rock på sig med en stor huva över ansiktet. ”Hej pappa! Det är någon jag vill att du ska träffa! Det här är Russel och hans drake Nattbris!” Hon vinkade med handen åt oss att komma fram, men plötsligt rusade två vakter fram, men den gamle mannen reste sig upp och hindrade dom.

”Sa du drake?, frågade han.

Han gick fram och drog av sig huvan. ”Ja.., hon står därborta, svarade Alice.

Hennes far gick fram till mig med barsk min. Han studerade mig nogrant,

”Hm…under alla mina år med drakar har jag aldrig sett någon av detta slag.” Så fascinerande!”

”Jag trodde att dom nästan dött ut, Isvind var den sista kända hitills.”

Sen såg han på Russel. ”Jag är Brutos, ledare över byn. Den här ön kallas Drakflammeön just för att det bodde drakar här förr. Det sägs att drakarnas storhetstid var samtidigt som dinosaurierna, och fanns över hela jorden, men när dessa dog ut var drakarna på denna ö dom enda som klarade sig.

Nu har tyvärr människan ställt till med sån förödelse att endast dessa två verkar finnas kvar…” sa han samtidigt som han pekade på mig och Isvind.

Vi stannade kvar i byn och byborna som till en början varit misstänksamma visade sig nu vara riktigt gästvänliga! Jag och Isvind fick så mycket fisk vi ville och vi fick till och med bada i sjön!

Alla var nyfikna på mig! Och jag började känna att det här var mitt hem…

Isvind visade sig vara en lika busdrake som jag kunde vara! En morgon när jag plaskade runt i vattnet dunsade något stort i mitt huvud, det var en boll! Jag tittade förvånat på honom, och han skuttade runt som en hund!

Visst om det var lek han ville ha, så skulle han få det! Med svansen slängde jag iväg bollen i hans huvud istället! Sen satt jag där, oskyldig som alltid…!

Under en lång stund slängde vi bollen till varandra och hade riktigt roligt! Jag tittade på Russel och Alice som satt en bit bort, innan jag sprang efter Isvind.

”Våra drakar börjar ju komma riktigt bra överens, sa Alice. ”Ja, ”svarade Russel. ”Precis som…precis som.. oss.” Han tog hennes hand och böjde sig fram. Han kände sig iaktagen och sneglade åt mitt håll. Jag såg vad som höll på att hända och gömde ansiktet bakom ena vingen lite retsamt.

Ok, där fick du mig, Nattbris! sa Russel.

Och ska jag vara ärlig så passade dom där två rätt bra ihop!

Att det var något på gång mellan Alice och Russel var något som Brutos även hade iaktagit.

Han kom fram till oss. ”Vad är denna drake bra på?” sa han . ”Hon är ruskigt snabb! ” svarade Russel.

”Vad har hänt med hennes svans?” sa Brutos. ”Människor” svarade Russel.

Brutos funderade. ”Ok om du kan bevisa att hon är snabbare än Isvind ska jag ge dig min dotters hand sa han.

Russel såg ut som en fågelholk, men jag blev överlycklig! Lycklig för hans skull!

”Kom igen, nu visar vi var vi går för! Sa jag i tanken.

Snart stod två drakar vid startlinjen med varsinn ryttare. Jag fällde ut min svans och när en av byborna gav startskott rusade jag iväg uppåt! Nu kunde jag till och med snurra i luften utan att Russel föll av! Det måste varit en imponerande luftshow för dom som sett det!

Jag saktade av, Alice och Isvind tog in på oss. Russel tog hennes hand och tilsammans gled vi sakta genom luften innan Russel gav signal om att öka farten igen. Jag såg på Isvind och dök neråt.

”Kom igen Nattbris, kom igen! ropade Russel.

Alice hade halkat efter, jag nådde mål långt innan hon ens hann blinka.

Efter en stund bad Brutos Russel ställa sig på en liten scen. Han sa inte ett ord. Sen utbrast han.

”Dåså, det blir bröllop i sommar mitt folk! Alice slängde sig över Russel så han ramlade av scenen!

Jag sköt min lila eld mot himlen! Aldrig har jag varit så glad för någon annans skull!

Den kvällen satt vi alla fyra på berget igen. Jag ställde mig på det högsta stenblocket och spanade över utsikten. Man kunde se hela ön härifrån, långt ut över havet.Inte undra på att Alice gillade den här platsen så mycket. Långt därborta, fanns en helt annan värld, den jag nu lämnat bakom mig.

”Jag är rädd att du ibland känner dig ensam, Nattbris,”sa Russel. Jag såg på honom. ”Inte då! Vi har varandra allihop, svarade jag. ”Precis”,svarade Alice.

Jag och Russel stelnade till och stirrade chockade på Alice. ”D-d-du hörde henne?” stammade Russel fram. ”Såklart jag gjorde!”, svarade Alice glatt. Att hon nu kunde höra mig via telepati betydde att hon lyckats vinna mitt förtroende. Och visst var det så, Alice var en vän nu, precis som Isvind!

Jag försökte forma ett konstigt leende, men min runda draknos gjorde det svårt, jag gick fram och puffade vänligt på Alice.

Plötsligt hördes ett surrande från luften. Jag vände mig om och fick en dålig känsla i magen. Det var flygplan, men inte vilka flygplan som helst. ”Jägarna” sa jag.

Det var så jag kallat männen som gjort allt som stått i deras makt för att göra sig av med mig från staden, och som skadat mig förut.

Jag bara kände på mig att det var dom! Hur hade dom hittat hit? Hade dom någonting med drakarnas död att göra? Jag kröp ihop och morrade.

”Vad är det, hörru?” frågade Russel, men jag tvingade upp honom på ryggen. ”Vi måste härifrån nu!” Jag flydde så fort jag kunde, men Alice och Isvind var långsammare.

Planet sköt pilar mot Alice och Isvind som lyckades styra undan i sista stund. Jag vände och sköt ett eldskott rakt mot planet som vände om.

Ett plan till var fortfarande efter oss, durligt nog hans en grottöppning i ett annat berg och vi sökte skydd där!

Planet flög fram och tilbaka ett par gånger innan det försvann. Vi kunde andas ut, åtminstonde för den här gången.

”Det var dom, det var jägarna!” sa jag. Det är mig dom är ute efter, inte Isvind. Nu när dom vet att jag håller till här kommer dom göra allt för att få sin vilja igenom.” Jag sänkte sorgset huvudet. Russel kom fram och såg mig i ögonen. ”Jag kommer aldrig någonsin låta något hända dig! Aldrig!” Han kramade mig, men jag var rädd, jag kunde känna att Russel var det också.

En vecka senare var det dags! Russel och Alice skulle gifta sig!

Eftersom Alice var Brutos dotter, blev det stor fest. Byns kyrka var liten, och det märktes när folk knuffade ihop sig för att få plats.

Jag och Isvind satt utanför och kikade in genom ett av fönstren. Russel såg väldigt rörd ut när Brutos ledde fram Alice till altaret, och jag var så glad för hans skull!

När dom efter vigningen kom paret ut och alla jublade. Isvind och jag sköt vår eld uppåt så att lågorna möttes.

Resten av kvällen samlades byborna i en större lokal för att äta och prata. Vi drakar fick äta lite av resterna, och det var speciellt för oss!

När alla gäster gått gick Russel fram till mig och sa; ”Tack Nattbris, det här hade aldrig hänt utan din hjälp!”

Alice och Russel fick flytta in i en egen stuga. Det bekräftade att vi skulle stanna! Och mig gjorde det inget, jag trivdes som fisken i vattnet, och hade inte blivit såhär bra behandlad på länge!

Det var tur att jag lyssnade på drömmen som återkom under flera nätter!

En dag när Russel, Alice, Isvind och jag flög tilsammans fick jag syn på något intressant på marken.

Ivrigt tvärdök jag neråt! ”Hörru,hörru! Lugn nu!” skrek Russel i panik.

Men när jag närmade mig marken märkte jag vilken fart jag fått upp så det blev svårt att bromsa!

Jag landade med en duns . En flock vettskrämda kajor kraxade och flög i väg, men jag gav ifrån mig några läten för att visa dom att jag var ofarlig, kajorna som var kvar på marken hoppade undan lite osäkert. ”Vad…gör du för något??”, frågade Russel som fortfarande satt på min rygg och måste trott att jag blivit galen. När jag satte mig ner gjorde han en kullerbytta bakåt, men jag fortsatte med mina försök att prata med fåglarna, samtidigt som jag gjorde några ryckningar med huvudet.

Kajorna blev nyfikna.

Några av dom modigaste hoppade ända fram och satte sig till och med på mitt huvud! Dom hoppade och kraxade tillbaka. Jag la mig på rygg och kajorna flockades både på och runt mig!

Russel muttrade lite surt när han reste sig upp, men sen blev han stum av häpnad! Jag förklarade att kajor gjort mig sällskap på taket jag brukade sova på, i den lilla staden jag bodde i, så jag hade hunnit studera dom en del. Alice som anlänt till platsen blev lika förvånad. Hon och Russel såg på varann, och skakade skrattandes på huvudet. Jag försökte le jag också, med en kaja på varje vinge!

Livet, i vårt nya hem började ta fart. Isvind och jag blev goda vänner och han lärde mig mer om att vara drake, jag härmade en del av hans beteenden.

Men allt var inte frid och fröjd. En hatisk känsla hängde över byn, men inte alla kände av det…

En natt hörde jag något prasslande. Jag brukade sova utanför Alice och Russels stuga. Jag kunde skymta en mörk siluett nere vid vattnet, men figuren flydde när han upptäckte att jag såg honom!

På morgonen knuffade jag på Russel när han kom ut ur stugan, men han var för nyvaken och blev irriterad. ”Vad är det nu då…? Du har ju fått din frukost Nattbris….” Jag fnyste lite och gick iväg för att äta min fisk. Ett välbekant surrande hördes, och ett flygplan flög runt ön på långt håll. Jag sprang till Russel och försökte med telepatin förklara vad jag sett, men jag var så skärrad att jag bara fick fram drakläten. ”Jag förstår inte vad du säger,” sa Russel uppgivet och gick iväg.

Men jag tänkte inte låta några onda människor komma nära vår ö! Då fick jag väl fixa det här själv!

Jag rusade ut i skogen och efter en stund fick jag till min fasa se att ett mindre plan landat på en enorm stenstrand på andra sidan ön! . Några män kom ut, en del kände jag igen, men en av dom var ett nytt ansikte.

Han var ledaren över gruppen!

Jag måste skydda Isvind! Jag flög det fortaste jag kunde tillbaka till byn!

När jag kom tillbaka hade några av männen redan hunnit dit! Dom hotade och skrämde folket, men plötsligt blev det alldeles tyst. Ledaren hade kommit….

Han sa sig heta Daemon och hans flin var bland det elakaste och rysligaste jag sett..!

Med väsande röst frågade han Brutos;”Var är draken? ” Brutos sneglade lite osäkert på Isvind, men Daemon brast ut i ett fasansfullt skratt. ”Hahahaa! Inte den dummerjöns! Den svarta draken!

Tja, vi vet att ni gömmer den här någonstans på ön, och när vi hittar den,blir det inte bara den det blir synd om….” ”Vad har ni emot drakar?” sa Brutos argt. Daemon vände sig om. ”Enkelt! Världen ska förskonas från dessa ondsinta bestar! Vi kommer inte ge oss förrän dom är borta varenda en! Vi börjar med den svarta förstås. ”Ni har missförstått allt om drakar!” skrek Brutos. ”Det är ni som ligger bakom deras öde, eller hur?!”

Byborna blev arga och skrek åt Daemon, som flinade snett.

Russel tittade på mig. ”Jag..jag visste inte…” försökte han få fram. Men jag var besviken på honom!

Jag kunde nog klara det här på egen hand! Hade jag överlevt fyra år i det vilda klarade jag det här också!

Jag flög iväg från byn. ”Nattbris vänta!” ropade Russel.

När jag kommit till andra sidan ön började jag må konstigt. Hela världen snurrade och jag mådde illa, men jag tänkte inte låta det sätta stopp!

Men jag blev svagare och var tvungen att landa i vattnet intill stranden. Vad hände?! Var det fisken jag åt? Jag började se allt suddigare…

Russel snavade över nätet med fiskrester från min fruskost. Luktade det inte lite konstigt?

Han tog upp en halväten fisk och det luktade starkt av kemikalier! Den här fisken var förgiftad!

I panik rusade han till Alice! ”Alice, jägarna har förgiftat Nattbris´s fisk, vi måste hitta henne! Nu!!”

Daemon hade bundit Brutos och några av vakterna och fortsatte att fråga ut dom.

Han beordrade dom andra att söka igenom hela ön efter mig.

Russel och Alice flög iväg på Isvind. Efter en lång stund fick Russel syn på något. ”Där är hon!” ropade han och dom dök ner.

Jag visste inte hur länge jag hade legat i vattnet när jag hörde Russel ropa. Han kom springandes.

Jag var nästan medvetslös nu.

”Nattbris!” Hör du mig?!” Det kommer bli bra tjejen, jag ska hjälpa dig!” Han grävde i sin ryggsäck efter ett motgift.

Han fick i det i min mun och med stor anstränging lyckades jag svälja.

Han satt hos mig en stund, men sen blev han orolig! ”D-det borde ha börjat verka nu! Du kanske fick lite för lite bara,” sa han och log men jag kunde höra hur rädd han var. Jag blev allt svagare…

Alice och Nattbris stod en bit ifrån. Alice började inse vad som var på väg att hända och sänkte huvudet ”Nej,nej,nej! Det måste fungera, det är det bästa jag har! Det ska fungera!” Han rotade runt i ryggsäcken men verkade inte hitta någon annan medicin. Han la sina händer runt mitt huvud. ” Nej Nattbris”…sa han. Jag såg honom svagt, men orkade inte svara. Russel la sitt huvud mot min nos och började gråta. ”Förlåt Nattbris,förlåt mig… jag kom försent.. jag skulle lyssnat på dig…”

”Russel, vi måste lämna henne. Det är över nu,”sa Alice sorgset. Jag kände hur Russel sakta släppte mitt huvud, och jag hörde vattnet skvalpa när han gick iväg…

Russel och Alice flög iväg med Isvind. Alice visste att det fanns en grottmynning dit jägarna inte hade kommit än. Dom måste skydda honom nu, innan han blev nästa offer!

Under tiden låg jag nästan död i vattnet. ”Nej nej!” gick mina tankar. ”Inte en gång till!”

Jag hade redan varit med om det här! Jag kunde inte överge Russel nu, han var min vän!

Det verkade försent… Men så kom jag att tänka på hur jag kunde ge helande energi till skadade och svårt sjuka om jag bara ansträngde mig! Jag hade gjort det på Jack förut!

Kunde det gå…? Jag fokuserade min tanke med mina sista krafter! Efter några sekunder kände jag hur en dimliknande energi omslöt mig. Sakta,sakta kom mina kratfter tillbaka! Jag helade mig själv!

Jag öppnade ögonen, min syn var skarpare igen. Efter en stund orkade jag ställa mig upp och jag kände hur snabbt jag blev pigg och stark!

Jag var tillbaka! Nu måste jag rädda dom andra!

Russel satt vid stranden och såg ut över vattnet. Alice satte sig brevid honom. ”Vi måste försöka få bort Daemon och hans medhjälpare från ön. Dom fick som dom ville, Nattbris är borta nu…så vi måste försöka gå vidare…”

Russel svarade inte. Han slängde en sten i vattnet. ”Hon försökte varna mig..” sa han tyst.

Alice försökte trösta honom. ”Men hon ville skydda oss alla, hon hade inte velat att vi skulle sitta här passiva! Vi måste göra någonting!” Hon gick iväg.

Russel reagerade på ett konstigt visslande ljud från himlen. När han vände sig om trodde han inte sina ögon! ”Nattbris!!” ropade han.

Jag dök ner mot stranden och landade framför honom. Han rusade fram och gav mig en kram. ”Förlåt Nattbris! Jag trodde du hade…! Men hur?? Jag puffade på honom. ”Ingen tid att förklara!” sa jag. Russel hoppade upp på min rygg och vi flög iväg. Alice fick syn på mig och stod gapande kvar när vi for förbi. ”Hjälp folket!” ropade Russel till henne.

Vi flög till grottmynningen där Isvind var gömd. Jägarna hade hunnit dit och även Daemon!

Dom försökte sticka Isvind med spjut som skrek i panik! Russel klamrade sig fast i min hals och jag störtdök mot dom! Jag sköt ett eldskott och jägarna flydde skrämda ut i vattnet.

Dom hade mött mig förr och visste vad jag kunde. Men Daemon stod kvar, han ville visa att han inte var lika feg som dom! Isvind flög iväg mot byn.

Daemon sprang in i planet och lyfte. Han började jaga oss! ”Nu gör vi slut på det här!” ropade Russel till mig, men Daemon hade en kanon inbyggd i planet och började skjuta hejvillt!

Men hans plan var inte lika snabbt som mig, och han hade definitivt ingen drake! Jag tvärvände och skjöt eld mot planet! Jag var ursinnig!

Daemon såg inte lika kaxig ut längre. Han landade och sprang ut, flyendes för sitt liv.

Jag hann i kapp honom och anföll honom Jag röt ilsket tills han bad om nåd. Jag lyfte upp honom i klorna för att ta med honom till byns fängelse. Sen flög vi ett varv runt ön för att försäkra oss om att inga fler jägare fanns kvar på ön.

Väl tillbaka i byn hade Alice befriat sin far och vakterna. Vakterna låste in Daemon och jägarna som var kvar bakom lås och bom för gott! Byborna jublade när dom insåg att faran var över!

Alice kastade sig över Russel och gav honom en puss, lycklig över att han var oskadd.

Sen gick hon fram till mig, ja inte bara hon! Nästan alla från hela byn var fascinerade över den kloka, modiga drake som räddat dom! Jag blev lite generad och gömde huvudet under vingen…

Russel satte sig på huk framför mig och log stort. ”Du är helt otrolig!” sa han.

Brutos talade. ”Russel, du och din drakvän har visat prov på både, mod och styrka!” Jag utnämner er härmed till väktare av ön!” Jubel och applåder hördes igen.

En kvinna från byn gav mig nyrökt lax som tack. När jag skulle hugga in på den sista fisken flög något förbi och snappade åt sig den! Förvånat vände jag mig om och fick se Isvind med fisken i munnen. Han svalde den men jag blängde lite surt. Han flög snabbt iväg och jag flög lekfullt efter!

Jag stoppade honom, och han gav med sig och kräktes upp fisken istället. NU var jag nöjd! Ett ”Uuuscchh!” hördes över folksamlingen. Russel och Alice skrattade.

Aldrig hade jag kunnat ana att mitt nya liv skulle komma att förändras så drastiskt bara under några veckor till det bättre! Jag hade fått flera vänner och dessutom en hel ö att vaka över! Tack vare rösten som talade i min dröm hittade jag äntligen en plats där jag hör hemma! Och jag mötte den bästa vän man kan få, jag mötte Russel.

Jag är inte Novalie längre, jag är Nattbris! Och jag är…en nattfasa!

Nava
2014-07-21 12:42
#3

Amazing, jag älskar det!!! Om du någon gång skulle vilja försöka skriva något tillsammans så meddela mig!!!!

Bright light creates black shadows.

Never say never and Never say Forever

[Blue_Lugia]
2016-05-11 00:17
#4

Jag vet att det inte är rätt rätt tråd att lägga upp berättelser i. Tipsa mig gärna om sidor att dela med sig annars…. Jag lyckades med min sjuka fantasi tänka ihop en galen liten berättelse. Kanske inte den mest realistiska alla gånger, nej det vet jag redan. Jag kör på efter det jag skapar i huvudet och i ens egna fantasi behöver ju saker varken vara realistiska eller korrekta, eller hur? Tills tiden skiljer oss åt Det finns personer som man väntar en evighet på att få träffa, och så finns det dom som man aldrig borde ha mött. Jag var med om det sistnämnda, och jag ska försöka berätta det här så gott jag kan. En märklig historia. Kommer du tro på den? Tja, det är upp till dig…. Jag heter Jessie, ja fånigt namn kanske, men det är vad jag väljer att bli kallad av mina vänner och dom få personer jag känner. Jag heter något annat egentligen. En rätt vanlig tjej i 25-års åldern som jobbar administrativt på ett företag. Jag trivs, men jag måste säga att för övrigt hände det sällan något "spännande". En av mina bästa vänner, Linda, var på samma jobb och brukade vara den jag vände mig till vid svåra situationer, hon var verkligen bra på att lyssna! Men också lite av min raka motsats, nogrann, lugn, rätt vuxen för sin ålder. Jag däremot kunde vara rätt slarvig och riktigt barnslig emellanåt, nästan omogen. Men, vad gör man inte, om man spritter av livsglädje och har barnasinnet kvar. Min andra vän, Carro , var mer lik mig, båda är vi "Wild and crazy" när vi umgås och skrattar mycket. Nu har hon flyttat till England, för jobbets skull och jag saknar henne så! Varför kunde inte Linda vara lite mer som henne istället för att ta allt på blodigt allvar? Just denna dag var det Cirkus i staden. Det brukade det vara varje år vid den här tiden. Av en ren slump råkade jag ha vägarna förbi det stora tältet. På baksidan stod en äldre man som sa sig vara magiker, men inte vilken som helst! Han kunde resa i tiden, påstod han….. Jag himlade med ögonen och tyckte synd om alla små barn som med fascinerat slukade varenda ord han sa. Med dramatisk röst och stora rörelser trollade han fram en stor, svart skugga. Den snurrade inuti och magikern sa att det var ett Dimensionshål. Hoppade man in i det, kunde man åka bakåt i tiden och sen tillbaka till nutid. Men det gick inte att åka till framtiden, då den ännu inte existerade. Men något gick plötsligt fel. Dimensionshålet exploderade! Det var rök överallt och publiken började hosta och bli upprörda. Magikern försökte lugna ner alla så gott det gick, men i ögonvrån skymtade han någon som snabbt gömde sig bakom tältet. Jag undrade själv vad personen försökte dölja. Jag kunde inte hjälpa det, jag var tvungen att smita efter! Jag hann se magikerns bistra min samtidigt som han muttrade något. När jag rundade hörnet sprang jag på en ung man. "Hej, har du sett någon rusa förbi här alldeles nyss?" frågade jag Han tittade på mig med hård blick medan han backade en bit. "Nej! " svarade han sammanbitet och verkade märkbart irriterad över att jag tilltalade honom. Sen vände han om och började gå från platsen. Han kastade en sur blick på mig. "Amen ursäkta frågan då!" tänkte jag och blev själv lite irriterad. Jag tyckte på ett sätt synd om den gamle magikern som misslyckats med sitt trick och fått alla i folksamlingen att bua åt honom…. Den bilden fastnade för mitt inre när jag började gå hemmåt. Men jag kunde inte förstå vem den där killen var….kände han magikern? Varför fick han så bråttom därifrån? Dagen därpå gick jag till mitt jobb som vanligt, det var strålande väder, alla verkade vara på strålande humör, men jag funderade mycket på det jag sett dagen innan… När min arbetsdag började bli klar var det som om något frös till i lokalen. Det som brukade vara så livligt och glatt blev plötsligt väldigt tyst. Ett sorl hördes från entrén. Vad hände därborta? Jag gick fick se någon som inte riktigt verkade veta var han hamnat, den var den unge mannen jag sett på cirkusen tidigare! Jag förvånades över hur självsäker hans hållning var. När jag gick emot honom sneglade han lite med höjda ögonbryn. "Jaha, du igen?" sa han. Jag kom av mig lite, men svarade sen ; "Ja, det här är min arbetsplats, och du är lika vilsen än, ser jag?" Han tyckte inte om att jag försökte hävda mig tillbaka, utan ruskade bara på huvudet. Jag gillade att testa gränser,speciellt mot såna som honom. Han bestämde sig för att gå därifrån. Men så plötsligt vände han sig om. "Kan du hitta en lya åt mig? Eller…i alla fall någonstans att bo…ett tag". Jag stannade upp. Var han hemlös eller något?! Han såg ju ut som en helt vanlig kille, inte direkt som om han befann sig i en svår sits eller så. Han såg obekväm ut och det var som om en gnista av hans självsäkerhet slocknade. "Det…öhm….är lite komplicerat…" sa han sen. Jag hade god lust att låta honom klara sig bäst han kunde, men nåväl, jag kände till en övergiven stuga inte långt från mitt föräldrahem. Den hade varit vår sommarstuga för många, många år sen, men ingen hade vistats i den på lämge. Så jag visade honom dit. Efter att ha städat upp lite så lät jag honom bo där…ett TAG! Men så fort han fått ordning på sitt elände tänkte jag sparka ut honom därifrån med en gång! " Förresten, vad är det du heter? " frågade jag lite försiktigt. "Edwin" svarade han leende. Av någon anledning avskydde jag namnet Edwin! Det lät som namnet på en mycket, mycket gammal man! Jag skrattade till men försökte hålla mig så gott det gick. "Vad är det som är så roligt?!" frågade han. "Förlåt, men jag tycker bara ditt namn är lite roligt!" svarade jag och brast ut i skratt. Själv berättade jag att jag kallades Jessie, men finissade för mycket för att vänta på respons från honom. Edwins ögon såg hatiska ut. Så fortsatte dagarna i sin vanliga takt. Jag slapp träffa på Edwin särskilt mycket, men ja, ibland var jag ju tvungen att se efter om han ännu var vid liv, men vi var inte glada i varandras sällskap kan jag säga, hans arroganta sätt störde mig. Vi letade fel hos varandra, eller ja, jag älskade att leta fel hos honom rättare sagt, och jag önskade så att jag aldrig hade träffat på honom. Han var mycket förtegen om varför han inte hade någonstans att bo, vilket irriterade mig! Jag ville bara bli av med den här mystiske mannen så snart som möjligt! Efter någon vecka stod han vid entrén igen. Linda råkade gå förbi precis när han klev in. "Kan du hälsa din irriterande lilla kollega att jag drar nu?" sa han. Linda visste inte vad hon skulle svara. "Hallå?" han såg frågande ut. "Javisst, skrattade Linda som om hon vaknat upp ut sin trans. Edwin gick därifrån och Linda tog snabbt hissen upp till mitt rum för att informera om en ung man som förmedlat en hälsning via henne. Jag kastade mig upp och sprang ut, nog för att han var jobbig, men jag måste få reda på vad som pågick! Det var inte lätt att hitta honom. Jag sprang längs med gatan en bra bit innan jag tillslut fick syn på honom. Lugnt lunkandes med händerna i fickorma som vanligt. Nu var jag arg! Jag sprang fram till honom och grabbade tag i hans T-shirt. Med andan i halsen lyckades jag flämta fram.;"H-hörru din idiot! Tror du att du bara kan dra sådär utan att ge mig en förklaring först va?' Jag var så anfåddd att jag fick lov att göra en paus. "D-du kan inte bara komma och kräva att jag ska ge dig någonstans att bo och sen inte berätta varför! Edwin fiskade lugnt upp nycklarna till stugan och räckte över dom. "Tack för din gästvänlighet gumman" sa han och blinkade med ögat. Det gjorde mig ännu argare!! "Hörru du din fräckis! Inte kalla mig för gumman här inte! Och för det andra, du ska betala hyran på stugan, genom att förklara allt för mig! Vem är du Edwin?" Edwin såg ut som om han tänkte börja prata, men sen log han och gick. "Hallå! Jag pratar med dig!! Du måste förkl….aaaaaah!!!" Jag var så upprörd att jag inte sett var jag satt fötterna. Jag såg inte att det plötsligt var ett hål mitt i trottoaren. Det pågick ett vägarbete och arbetarna hade grävt en djup grop mitt i trottoaren. Hur kunde jag vara så förblindad av ilska att jag inte sett vart jag gått?! Jahapp, där stod jag i alla fall, eller snarare satt, mitt bland allt sand och damm….. "Inte ett ord….!" Muttrade jag till Edwin, som hade svårt att hålla sig för skratt. Arbetarna hjälpte mig i alla fall upp och ville att jag skulle till sjukhus för undersökning, ifall jag skulle brutit något. Trots att jag envisades med att jag var okej, skjutsade en av dom mig ändå till sjukhuset, snäll som han var. Efter en lång eftermiddag fick jag äntligen gå hem, men när jag gick mot väntrummet fick jag se ett bekant ansikte. Och vem satt där om inte - Edwin! Han halvlog sådär oskyldigt som jag brukade irritera mig på, men nu var jag för mållös för att ens bry mig om det. När jag samlat mig lyckades jag få fram; "Edwin! V-vad gör du här?!" "Tja, någon måste ju se till att du lever, eller hur?" sa han. Jag visste inte varför han hade väntat på mig, själv hade jag nog gått från därifrån och lämnat honom åt sitt öde. Men, trots allt måste jag säga att jag faktiskt blev lite glad av att han dykt upp bara för att se om jag var okej. Edwin slog ner blicken. Jag hade inte förut tänkt på hur bra han såg ut…. Nåja, han var i allafall en stilig ung man, även om jag fortfarande tyckte han var rätt konstig… Edwin hade bestämt sig för att leta reda på magikern. Jag frågade varför, och han började förklara hur det låg till. När magikern öppnade sitt Dimensionshål hade det inte bara öppnats i vår tid, utan även i den tid man skulle till. Edwin hade tillsammans med sina vänner plötsligt sett ett stort, svart hål mitt i luften. Orädd som han var, ville Edwin visa sig på styva linan genom att sticka in armen där. Något han inte borde ha gjort! Han hade sugits in i det och förflyttats 20 år fram i tiden, alltså till nutid! Han var alltså inte från vår tid! I samband med detta exploderade Dimensionshålet på cirkusen! Det var därför han nu behövde hitta magikern så att han kunde resa tillbaka till sin egen tid igen. Jag visste inte vad jag skulle tro….Hela den storyn fick mig att tro att han var galen! Men, någonting i mig trodde på hans ord. "Okej, jag hjälper dig!" sa jag och tog tag i hans arm. Edwin stirrade förvånat på mig. "Vi ska hitta magikern, du ska få komma hem!" Dom följande dagarna ägnade jag nästan all tid åt att hjälpa Edwin i sitt sökande. Jag hade tagit ut semester från jobbet ett par veckor. Han hade trots allt ställt upp för mig en gång, så nu var det inte mer än rätt att jag ställde upp för honom också. Då var vi kvitt sen. Min inställning mot honom började förändras ju mer jag lärde känna honom. Han var visserligen lite egen, men så väldigt snäll och visade sig kunna vara väldigt lik mig. Vi hade samma knäppa humor och samma ettriga humör när den sidan ville till.Jag visade honom allt modernt vi hade nu, som ipads, smarta mobiler osv. Han var väldigt fascinerad. En dag sa han; "Du Jessie, du påminner väldigt mycket om hur jag var när jag var ung." sa han. Vaddå VAR ung? tänkte jag, han var ju jämngammal med mig nästan! Men så insåg jag! Edwins "riktga" jag var förstås mycket äldre! Den här unge mannen levde ju för över 20 år sen, och borde naturligtvis vara en äldre man idag! Jag undrade om historien hamnat ur balans på något vis, nu när Edwins "unga jag" hamnat i nutiden, hade den äldre Edwin raderats från nutid nu? Hade han familj som saknade honom? Om han bara försvunnit måste alla tro att han var död vid det här laget! Jag var i alla fall ganska säker på att hans vänner fick sig en chock när han försvann iväg, dom var säkert jätteoroliga nu… Ju mer jag började förstå honom, desto starkare började jag känna. Var han den vän jag saknat på länge? Någon likasinnad att hitta på saker med? Eller var känslorna något annat? Men det kändes konstigt att veta att han lika gärna kunde varit min egen far, då han i nutid som sagt måste vara dubbelt så gammal som mig….! Ett vemod kom över mig, det skulle bli svårt att släppa honom när det var dags….. Men jag försökte slå bort dom tankarna. Det här var för hans bästa, för hans vänner och den ev. familj han kanske hade i nutid som han ryckts ifrån! Och jag ville inte sabba historien! Alla har vi vår plats i historien och Edwin lika så! Och han måste tillbaka till den! Efter ytterligare ett par dagar gick vi mot det ställe där cirkustältet stått tidigare. Till vår förvåning stod det ännu kvar! Hade dom glömt att ta ner det? Den årliga cirkusen var sen länge över! Skulle vi våga gå in? "Vänta här" , sa Edwin medan han gick fram mot tältet. Han kikade in. "Så du kom till sist…" hördes en röst inifrån tältet. Jag hajade genast till! Det var magikern, jag kände igen hans röst! Edwin gick in i tältet och jag tittade in bara för att se om det var han, och ja nog var det den gamle magikern alltid! Men varför var han fortfarande kvar här och inte följt med resten av cirkusen? Det var som om han visste att Edwin skulle komma dit och väntat på honom….. Jag hörde dom två samtala lågmält med varandra, jag bestämde mig för att smyga ifrån platsen. Edwin hade hittat rätt person och skulle strax få göra sin tidsresa hem igen… men jag skulle förmodligen aldrig få se honom igen…. Nedstämd började jag gå därifrån. Vad skulle hända nu? Förmodligen skulle mitt liv rulla på som vanligt och…… Mina tankar avbröts av ett fasansfullt skrik! Det kom från tältet! Jag rusade tillbaka och sprang in i tältet. Magikern stod med ryggen emot. "Är ni okej, herrn?" frågade jag med en tillgjord röst. Edwin syntes inte till någonstans, hade han sänts tillbaka redan? Men plötsligt vände sig magikern om och och log det otäckaste grin jag någonsin sett! Vänta nu, det här var inte den magiker som jag sett tidigare, något hade förändrats hos honom! Hans blick var svart! Han började skratta högt och backade en bit. Då fick jag se honom ligga där, men det var ingen människa jag såg, utan en liten pappersdocka. Det var Edwin….. Jag försökte springa fram, men magikern hindrade mig. "Han förtjänar det!" sa magikern med arg röst. "Han förstörde min uppvisning, och gjorde mig till åtlöje inför alla!" "Det var en olycka!" Jag försökte försvara honom, men den sluge magikern hånlog. "Hah! Han får skylla sig själv! Tar nyfikenheten överhand så kan det straffa sig, och passa dig unga dam så att du inte går samma öde till mötes! Jag är inte nådig ska du veta….!" "Han kommer aldrig ur det tillståndet på egen hand." sa han sen. "Bara jag kan göra honom till människa igen…." Magikern lämnade platsen. Jag plockade upp den lilla pappersdockan som skulle föreställa Edwin. Det måste gå att få tillbaka honom på nåt sätt! Jag fick en idé och började vända hemmåt. Väl hemma sökte jag upp namnet på cirkusen som magikern jobbade för. Det visade sig att dom turnerade landet runt för fullt och inte var i närheten. Men det fanns tydligen ett nummer. Jag ringde dit och en man svarade. Jag fick kort sammanfatta det hela. Men när jag nämnde något om den gamle magikern blev mannen i telefonen alldeles tyst en lång stund. Sen sa han; " Eh… ja, han har inte riktigt skött sina kort rätt. Haha! Förstår du? Skött sina kort rätt!" Jag blev irriterad på att han försökte skämta bort det hela. " Det är inte roligt, jag behöver er hjälp" sa jag samtidigt som jag funderade över varför dom hade slängt ut honom. Men med tanke på dom krafter han verkade besitta så förstår jag att dom inte vågade låta honom vara kvar… Jag undrade om mannen i telefonen kände till magikerns förmåga att trolla människor till "papper"? Efter viss tvekan så svarade han ja på den frågan, men var noga med att poängtera att sån här information hade minsann inte privatpersoner rätt till! Men när jag berättade vad som hänt lugnade han ner sig. Motformeln fanns i en bok. "Okej, om det stämmer det du berättar, så ja jag kan ge ut den till dig, men förvänta dig inte något resultat, vår gamle magiker är den enda som med säkerhet kan bryta förtrollningen." sa han. Jag var ändå villig att pröva. Mannen från cirkusen letade fram boken och till slut lyckades han hitta på dem konstiga ramsan. "Hokus kadabrus papirijokus" sa han. Det var allt. Okej, det var ändå värt ett försök. Efter att ha samlat mig en stund, tog jag den lilla pappersdockan och la den framför mig. Sen sa jag dom magiska orden; "Hokus kadabrus papirijokus. " Jag väntade. Inget hände. Kanske hade jag inte koncentrerat mig nog. Okej, djupt andetag! "Hokus, kadabrus, papirijokus. " Inget resultat. Jag försökte ännu en gång. Men efter tre försök var den lilla pappersdockan oförändrad…. Jag började bli orolig. "HOKUS KADABRUS PAPIRIJOKUS!!!! Nej, jag måste ha gjort något fel, d-det måste gå… Varför?….Edwin……." Jag försökte hindra det, men en tår började rinna, sen en till, och en till…."Förlåt mig Edwin…."sa jag lågt. Jag har sabbat allt nu….. Tårarna droppade ner på pappersdockan. Den började skimra svagt, men jag gjorde ingen notis om det. Men skimret blev större och större och till slut lystes hela rummet upp! Jag blev rädd och skrek till av händelsen. En stund senare hade det starka ljuset avtagit och jag undrade vad sjutton som hände?! Något rörde sig på golvet, och när jag tittade ner låg Edwin där!! Omtöcknad, men livs levande! "E-edwin! Men hur?" Jag satte mig på golvet bredvid honom. "Du är dig själv igen!" sa jag lyckligt. Edwin log när han fick se mig. "Tack.."sa han svagt. Edwin fick återhämta sig på sjukhus några dagar efter händelsen, och jag besökte honom så fort jag hade möjlighet. Magikern blev polisanmäld av cirkusen och gripen, men, han insåg att det fanns en sak han behövde göra först…. Snart var Edwin var redo att lämna sjukhuset. Jag väntade på honom vid entrén, men han visste inte om att jag skulle vara där. När han fick se mig stannade han först upp, sen sprang han fram och kramade om mig. "Eftersom du väntade på mig förut, så ville jag vänta på dig nu." sa jag lite med glimten i ögat. "Vaddå, så det var ett litet knep du hade eller?" sa han och log. "Knep?! Hallå, här har jag väntat en timme på att du ska dyka upp, och så kallar du det för knep?" sa jag lite småirriterat, men Edwin kunde inte annat än att skratta när jag blev sådär sur. Plötsligt kom två polismän in i sjukhus entrén. "Är det ni som är Jessie och Edwin?" frågade den ena av dom. "Ja" svarade vi båda samtidigt. "Kom med här", fortsatte han och vinkade med oss ut. Poliserna drog ut en välbekant man ur bilen, det var magikern! Han förklarade att han behövde göra en sista gengäld. Jag förstod var det handlade om, det var dags att skicka hem Edwin….. Vi gick till en plats med så lite folk som möjligt. "Inga knep nu, sa den ena polismannen strängt. Magikern trollade fram ett Dimensonshål för allra sista gången, och det skulle leda Edwin 20 år bakom i tiden, där hans forna jag hörde hemma….. Jag slog ner blicken. "Är du okej?" frågade Edwin. När han märkte att jag inte svarade ville han ge mig en kram. Och jag ville bara hålla om honom för evigt! Jag ville stanna hos honom för all framtid och aldrig, aldrig någonsin behöva säga hejdå igen!! Jag började gråta. Det var som om gråten aldrig ville hejda sig. Även Edwin verkade berörd, även fast han försökte behålla lugnet. Plötsligt flög något i mig, jag vet inte varför jag gjorde det, men jag kysste honom! Edwin såg lite smått chockad ut först. Men sen log han. Han höll händerna om mitt ansikte, som om han trodde att det skulle får mig att sluta gråta. Samtidigt sa mitt sunda förnuft att allt skulle bli bra för Edwin och hans vänner nu. Jag fick inte vara egoistisk och stå här och lipa för att jag skulle sakna honom, fast det skulle jag såklart…. "Oroa dig inte för mig, Edwin" sa jag med gråten i halsen. "Jag kommer klara mig, jag klarat mig alltid, eller hur? Så åk nu hem till dom som behöver dig mer än mig…." Edwin släppte mig och fiskade upp något ur fickan. "Åh, ifall att du skulle glömma mig…." sa han tyst och la någonting i min hand. Det var små pappersbitar, resterna efter pappersdockan! Jag skakade på huvudet. "Nej, jag glömmer dig inte! Tiden kanske går, men glömma kommer jag aldrig…" Han nickade. Sen började han gå långsamt mot Dimensionshålet. Han vände sig om innan han klev in i det och försvann….för gott….. Efter en stund försvann den mörka skuggan och kvar stod bara jag, poliserna och magikern. Då brast det på riktigt. "Edwin….EDWIN!!'" Jag höll ihop på marken och började stortjuta. En av poliserna försökte trösta mig. Men Edwin var borta, för evigt. Och jag ångrade hur mycket det var som jag inte berättade för honom, som hur mycket jag faktisk älskade honom….! Efter ett par veckor började livet rulla på som vanligt igen. Carro flyttade hem från England och vi började umgås precis som på gamla dagar! Ja, vi får ju inte glömma att även Linda hakade på ibland! Jag fortsatte på mitt jobb också. Ett år senare bestämde jag, Linda och Carro för att ta en sväng på stan, det var marknad och den årliga cirkusen skulle komma igen, dock utan den gamle magikern såklart. När vi gått förbi en av karusellerna kände jag mig plötsligt iaktagen… Jag vänder mig om och får se en man i medelåldern titta på mig. Jag tyckte det var rätt obehagligt och försökte ignorera honom. Han verkade vänta på någon. Plötsligt kommer två små flickor rusandes. "Pappa det var jätteroligt, kan inte du åka med oss?!" ropade en av dom. "Nä, åk med mamma ni, jag blir lite åksjuk." sa han och skrattade. Mannens fru tyckte att det var dags att åka hem och familjen gick vidare.Men mannen stannade upp, tittade på mig och log lite innan han gick… Det leendet! Jag hade sett det förr! Jag sprang efter dom, trängde mig genom folkmassan så gott det gick. Jag hörde Linda ropa oroligt efter mig, men jag hade inte tid för det nu! När jag kom fram till parkeringen försökte jag få syn på familjen. Och där såg jag mannen hjälpa sin ena dotter in i bilen. När han skulle kliva in på förarsidan fick han syn på mig, log och vinkade. Jag vinkade tillbaka. Sen hoppade han in i bilen och körde iväg med sin familj. Och jag visste precis vem det var, det var Edwin….Lite äldre, men det var han! Han hade kommit tillbaka till nutid, precis som det skulle vara. Men jag mindes den tid jag fick vara med honom, tills tiden skiljde oss åt….. Jag hörde en röst ropa. Linda och Carro var oroliga varför jag bara sprungit iväg sådär! Jag slängde mig runt halsen på Linda och brast ut i gråt! "Kära nån, vad har hänt??" frågade hon förskräckt. "Ingenting….men….men låt mig bara gråta en stund är du snäll?" snyftade jag

Upp till toppen
Annons: