Annons:
Etikettmanus-film-pjäs
Läst 2161 ggr
[Misstaget]
2012-11-11 18:41

Är min skrivartid över?

Hej!

Jag är helt uppgiven.

Jag har försökt att komma på en text och handling i flera dagar nu.

Men det funkar inte.

Vanligtvist får jag ideer direkt och streckskriver och dagdrömmer.

Men idag när jag ser ett tomt blad så tänker jag mer "Jaha? Vad ska jag göra med det här?". Det är liksom tomt.

Jag känner mig inspirationslös, uppgiven, okoncentrerad.

Och det gör mig lite rädd.

Känner nästan att min författartid är över :(.

Någon som kan hjälpa?

Annons:
Bine93
2012-11-11 18:44
#1

Enligt min erfarenhet kommer inspirationen i vågor :).
Ibland går det lång tid innan man har någon bra ide, ibland har man bra ideer hela tiden och skriver så det ryker. 
Som sagt i vågor :)

[Misstaget]
2012-11-11 19:03
#2

Ja, men jag vill inte ha vågor.

Jag vill ha ideer hela tiden (ingen har sagt att dem behöver vara bra, bara det är ideer) precis som förr!

Särskilt nu när vi skriver på svenskan och tiden går och jag har inte skrivit ett ord!

Nu kan jag inte ens tänka åt det hållet, och det stör mig!

Finns det något man kan göra för att starta igång sig själv för jag måste verkligen ha ideer nu!

Bine93
2012-11-11 19:10
#3

om du försöker tvinga dig själv till ideer och skrivande brukar de försvinna längre bort, i alla fall enligt min erfarenhet…

Du kan göra saker som inspirerar dig, det kan hjälpa..Eller ta en prommenad i skogen eller på stan. Se dig omkring, fundera, tänk.. Något kan komma upp.

Var inte arg och frustrerad, jag vet att det är väldigt frustrerande.. Men som sagt ovan, oftast försvinner de utom synhåll..

parsley
2012-11-12 10:18
#4

Din skrivartid är inte över.

Att skriva för svenskan i skolan kan vara gräsligt, eftersom det som skrivs ska bedömmas och betygsättas av en lärare. Man kan också känna att man har prestationskrav på sig från kompisar. Arbetet ska vara klart och lämnas in till en viss tid.

Kan du återavända någon gammal idé eller text du skrivit hemma till svenskan? Din lärare vet inte om din idé är dagsfärsk eller om du fick idén i våras (fungerar inte så bra om om man ska skriva tema höst och bara har sommaridéer).

Ett tomt ark kan ge idéer om man bestämmer sig för att fylla det. Sätt dig och flödesskriv. Skriv det som faller dig in. Känner du inget annat så skriv jag kan inte skriva, jag kan inte skriva, jag kan inte skriva tills det lossnar. Sitt minst 20 min och skriv, 30-40 min går också bra.

Behöver du idéer så leta

  • Läs en veckotidning. Väljer du en lite "tantigare" tidning typ Allers eller Hemmets Journal så brukar det finnas gripande människoöden i dem.
  • Skriv om en rolig historia till en novell
  • Skriv en argumenterande "kultursidestjusig" betraktelse istället för en berättelse om det är OK för läraren. Det krävs mindre fantasi och man kan framstå som djupsinnig. :) Analysera en tavla eller resonera för eller emot någonting.
  • Skriv fortsättningen på en mening från en bok eller tidning
  • Gå på loppis. Fantisera kring föremålen. Vad har hänt i den där soffan. Vad kommer de äckliga fläckarna från? Varför hänger det en brudklänning där? Vem har haft den där hemsydda paislymönstrade blusen på 1970-talet. Vad skulle hända om du köpte den och tog på dig den till skolan eller en fest?
  • Tjuvlyssna på folk i t ex mataffären, köpcentrumet, kollektivtrafiken.
parsley
2012-11-12 10:55
#5

Handlar skrivandet om att vara snäll mot sig själv så kan det fungera att skriva nonsensrim och enkla verser eller att skriva enkla tre-radingar. En tre-rading påminner om en haikudikt men man räknar inte stavelser i din. En haiku har vanligtvis 5,7,5  stavelser och består av tre rader. Tre-radingen består av tre rader på temat, långt borta, nära inuti.

Ett exempel på tre-rading

  1. Höstlandskap utanför tågfönstret
  2. Kaffedoft från muggen på bordet
  3. En främlings knä snuddar mitt
Kynos
2018-06-18 19:39
#6

Att skriva när man har inspiration håller sällan. När jag får en idé och den härliga inspirationen efter tar jag tag i den direkt. skriver ner handling så långt det räcker. Sen börjar arbetet, för det är vad som behövs..Arbete dels med texten och med handlingen. Och det är så man kanske ska se det..som ett arbete som ska bli klart och då är disciplin viktigare än inspiration. Att man ser till att få åtminstonde några timmar per dag ( jag bestämde mig för två timmar per dag och det spelar ingen roll hur många ord man skriver bara man sitter där)

 Detta fungerar för mig . Hoppas det gör det för dig.

Med vänlig hälsning

Annons:
Upp till toppen
Annons: