Annons:
Etikettgästblogginlägg
Läst 1269 ggr
EvaHolmquist
2012-02-24 18:17

Hur en idé utvecklades

Jag får ofta frågan var mina idéer kommer ifrån. Det är inte alltid lätt att svara på eftersom de kommer från så många input. Sedan är det en sak var det första fröet till en berättelse kommer ifrån och en annan hur hela berättelsen föds. Det är sällan en blixt från klar himmel och så är den på plats i huvudet utan det är ofta en ganska slingrig väg.

Om vi tar historien bakom Kedjor känns bara när du rör dig som exempel så kom första idén när jag tittade på ett faktaprogram om rymdresor där de pratade om flergenerationsrymdskepp som ett sätt att ta sig till stjärnor som ligger långt bort. Det fick mig att fundera på vad det skulle innebära. Om du inte tänkt söva ner alla kan det inte vara alltför många som får plats i rymdskeppet. I Kedjor var de 50 stycken som reste iväg. Vad skulle det innebära om en grupp på c:a femtio stycken reser iväg under väldigt lång tid? I Kedjor har de rest i 350 år och börjar först då närma sig Alpha Centauri. De kommer inte kunna ha kontakt med jorden på ett rimligt sätt för avstånden är helt enkelt för stora. Så du isolerar en liten grupp människor på ett begränsat utrymme utan kontakt med omvärlden. Vad innebär det för dem som lever ombord? det var den frågan som triggade igång hela berättelsen i mitt huvud.

Det första jag skrev utifrån den idén var en novell som hette Framtidsresans återkomst som berättade om när rymdskeppet återvände till jorden och de väntande vetenskapsmännens reaktion. Därefter blev det en novell som hette arvet efter Pellas som handlade om när Pellas upptäcker att det finns något utanför rymdskeppet, berättar det för Lola som inte tror honom och hur han bevisar det genom att kliva ut genom luftslussen så hon kan se honom genom "tavlan".

Nu hade jag två karaktärer och en bild av hur samhället såg ut i den här lilla gruppen människor. Efter det tog jag reda på hur ett sådant rymdskepp kunde fungera med rening av vatten, odling av mat etc. Jag skissade också på hur besättningen såg ut när de gav sig av från jorden och tydliggjorde hur det fungerar när berättelsen utspelar sig. Jag gjorde också en första version av vilka personer som finns med (något som utvecklats under hela arbetet) med namn, utseende, relationer och hur de är som personer. Därefter började jag skriva. Även om jag funderat mycket innan jag började skriva blev ännu mer klarare när jag skrev.

Den har också påverkats av det jag läst och hört med bäring på historien (för
den handlar om betydligt mer än rymdresor). Det finns alltså väldigt många
källor till idéerna i berättelsen.

Eftersom Kedjor känns bara när du rör dig i grunden pratar om förhållanden i vårt samhälle även om den utspelar sig på ett rymdskepp kommer idéer naturligtvis också från aktuella händelser, diskussioner på jobbet och hela livet. Det är egentligen därför det är så svårt att svara på frågan var jag får idéerna från.

Från allt skulle nog inte duga som svar även om det stämmer… ;-)

Känner du igen dig i ovanstående berättelse om hur idéerna till en bok föddes? Hur ser historien bakom någon av dina berättelser ut? Skulle vara jätteintressant att få höra om.

Eva Holmquist

Kedjor känns bara när du rör dig kommer ut 15 april 2012. Inlägget är tidigare publicerat på min blogg www.ettknytt.blogspot.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: