Annons:
Etikettspråkdiskussioner
Läst 10389 ggr
Ahnna
2007-11-19 20:53

Citationstecken eller talstreck?

Hur skriver du; med citationstecken runt en mening (som någon säger) eller bara ett talstreck framför?

Exempel 1:
"Vad tycker du?" frågade hon.

Exempel 2:
-Vad tycker du? frågade hon.

En annan fråga; skulle du använda stor bokstav på 'Frågade' eller inte?

Jag fick lära mig, i skolan, att skriva med talstreck och liten bokstav på (i det här fallet) 'frågade'. Men ju mer jag läste desto oftare såg jag istället användandet av citationstecken. Vilket är rätt, om något?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
emsems
2007-11-19 22:59
#1

jag skriver talstreck och stor bokstav

- Jag sa

SusanneStromstedt
2007-11-20 09:11
#2

Samma som ovan…

Madde80
2007-11-20 10:39
#3

Jag skriver citationstecken och liten bokstav. Tror att citationstecken är det "engelska sättet" och talstreck är det "svenska sättet", och har man som jag läst mycket engelska böcker så får man in den vanan när man skriver istället. Många översatta böcker har kvar citationstecknen.

Dessutom är det ett stort plus att man vet exakt när någon pratar :). Har sett många exempel liknande nedan när man är osäker på om personen talar eller tänker. (Dåligt exempel, men ni förstår vad jag menar :) )

- Vad tycker du? frågade hon och snurrade runt framför arbetskamraten. Dottern tyckte att man skulle se ut så här nu för tiden.

Det skulle lösas av ett talstreck inne i stycket, men det är inte ofta jag har sett det. Sätter man den nya talmeningen "Dottern…" på ny rad med talstreck så kan man få uppfattningen att arbetskamraten säger meningen istället. Har man citationstecken fungerar det att meningen fortsätter i samma stycke, och det blir naturligt att det är samma person som talar.

"Vad tycker du?" frågade hon och snurrade runt framför arbetskamraten. "Dottern tyckte att man skulle se ut så här nu för tiden."

Men så har jag ju nästan aldrig använt talstreck, så jag har inte lärt mig alla små knep som säkert finns ^_^.

jn84
2007-11-20 12:18
#4

Talstreck fungerar ju som så att allt som står i det stycket går som något som sägs. Därför uppfattar jag exempel 1 i #3 som något som sägs. Skulle andra meningen vara en tanke hade det stått på en ny rad.

Som jag har uppfattat det med citationstecken så behöver de inte ny rad, utan kan stå mitt i texten. Talstreck däremot måste alltid stå på en egen rad. Antar att det är därför jag använder talstreck, det blir mer lättläst helt enkelt med många radbryt.

Vet inte hur det är med citationstecken, men efter talstreck ska det iaf vara liten bokstav på verbet som följer skiljetecknet.

Madde80
2007-11-20 13:13
#5

#4 Det är samma med citationstecken, alltid liten bokstav.

vimes
2007-11-20 13:29
#6

Citattecken (vilket det ju handlar om här) tycker jag är att föredra i alla lägen. Tydligheten är överlägsen. Och givetvis är det liten bokstav som gäller.

Annons:
vimes
2007-11-20 13:32
#7

Ang. lite och stor bokstav: liten bokstav är det som är korrekt.

 "Det är gott med glass!" sa hon

-Det är gott med glass, sa hon

"Det är gott med glass!" Sa hon. <-är jättekonstigt. "sa hon" är ju inte en egen mening. Även om vi sätter ut ett skiljetecken inne i citatet.

jn84
2007-11-20 13:36
#8

Hmm.. är det inte citationstecken vi pratar om? Iof så används citationstecken kanske i ett annat syfte. Men tecknet är ju detsamma och det kan väl bara heta en sak - citationstecken?

jn84
2007-11-20 13:38
#9

Har slagit upp saken och både citationstecken och citattecken är korrekta ord. Själv föredrar jag citationstecken. Förmodligen för att det är vad jag lärt mig :)

vimes
2007-11-20 13:52
#10

#8-9: Ja, båda begreppen används. Vad jag menade var att, eftersom vi i detta fall citerar, det är rimligare att kalla tecknet citattecken.

Men om jag skriver: Berthold "råkade" snubbla och spilla varmt kaffe i hans knä, är det citationstecken.

Eftersom " har ett ganska brett användingsområde verkar det rimligt att också kalla det för olika saker beroende på vilken funktion det har i texten. Alltså någon form av funktionell definition.

Madde80
2007-11-20 17:21
#11

#6-10 Haha, tänkte just på benämningen Citationstecken efter mitt inlägg, och hur jag trodde att det hette Citattecken (och hur jag brukade kalla det 'situationstecken' när jag var yngre ;) ). Bra att jag fått lite uppklarat :).

vanessa
2007-11-20 19:47
#12

Använder talstreck. Citattecken använder jag när jag citerar någon eller använder någon annans text. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Ahnna
2007-11-22 19:25
#13

Angående tankar och hur man skriver dem; i alla böcker jag har läst där en tanke skrivs som en fristående mening (utan att författaren förklarar med orden 'personen tänkte att') så har meningen varit kursiverad.

"Så har jag lärt mig" sa hon. Men alla får ju inte lära sig att skriva på samma sätt.

Det kursiverade är alltså en tanke.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
vimes
2007-11-23 09:33
#14

#13: Ja det förekommer ju. Det förekommer även inom parantes, om tänkandet sker i en Dialog.

Det finns ju ingen regel för det här, bara man är konsekvent.

Madde80
2007-11-23 13:56
#15

#13 Så har jag också sett det. Även författare med karaktärer som talar med varandra i tanken brukar använda sig av kursiv text utan talstreck/citattecken.

Sehvrin
2007-11-23 14:14
#16

Jag föredrar att använda talstreck, då jag känner mig lite osäker på hur man använder citationstecken. Samt att alla mina svensklärare verkar ha smått ogillat citationstecken och sånt sätter sina spår.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Embla_
2007-12-22 14:17
#17

Jag har ett lite annorluda sätt, haha. Skriver jag på datorn, vilket jag oftast gör, använder jag alltid " citationstecken och gör tankar m.m i kursiv. Skriver jag för hand använder jag däremot talstreck ^^ Vet inte varför jag gör olika, det har bara blivit så…

En fråga: Om jag skriver med "-tecken och skriver en mening som någon säger, använder man kommatecken då, och isåfall var? Spelar det någon roll?

"Jag vill äta glass nu" sa hon.

"Jag vill äta glass nu", sa hon.

"Jag vill äta glass nu," sa hon.

Madde80
2007-12-23 23:55
#18

Nu är jag ingen expert, bara läst en massa :). Men så som jag har sett det så skrivs komma efter citationstecknen i svenskan; i engelskan är det före citationstecknet. Alltid komma, såvida du vill ha med "sade hon" eller liknande. Men vem är det egentligen som säger att något är fel? ;)

Har också kursivt för tankar, och när man talar med varandra i tanken (välkänt fenomen i fantasyböcker) :).

Achatina
2008-01-15 01:54
#19

Ser stört ut med talesträcket mitt i en mening. Brukar använda det annars..

Niklas
2008-01-15 09:29
#20

En viktig grej att tänka på, är att citat-tecken betyder att något är citerat, det vill säga ordagrant återgivet. Är det inte det ska det inte vara citat-tecken.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Creation
2008-01-15 22:34
#21

Citationstecken och små bokstäver. ^^
När jag var liten skrev jag med talesstreck, men jag ändrade mig bara för att jag läst många böcker som är skrivna på det andra sättet och vant mig. :P Harry Potter, t.ex ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

vanessa
2008-01-15 23:29
#22

Tack, Niklas för påminnelsen. Citationstecken = citat. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Author7
2018-02-17 21:08
#23

Vet att detta är en gammal tråd men intressant diskussion.

 Jag använder mig av talstreck. Jag vet inte varför men det känns mest naturligt för mig.   Jag  det är snyggast med talstreck för det är "gammaldags" på någotvis och jag tycker om  när något är  gammaldags . Men det är ju en smaksak. :)

Medarbetare för Days of our lives

Author7
2018-02-17 21:26
#24

Kan tillägga att jag alltid använder stor bokstav i början. Som: 

- Hur mår du? frågade Peter. 

- Inget vidare. svarade Lina och sjönk ner i sängen. 

Jag tycker man ser tydligt här vem som pratar och vem som gör vad. Om personen fortsätter att prata brukar jag skriva så här: 

- Inget vidare. svarade Lina och sjönk ner i sängen.  Den där halstabletten hjälpte inte alls. Jag har fortfarande ont i halsen. 

Här ser jag tydligt att det är Lina som pratar. Sedan brukar jag byta rad när personen inte pratar längre eller lägga till ett nytt talstreck när någon annan pratar. 

Jag har aldrig använt mig av citationstecken till rubriker . De använder jag mest till när jag vill markera ett citat. Ibland kan det hända att jag skriver det till särskilda ord också som i tidigare inlägg men oftast i det fallet brukar jag använda mig av kursiv där.

Medarbetare för Days of our lives

parsley
2018-02-19 08:08
#25

# 24 Fast det ska väl vara kommatecken där du satt punkt?

- Inget vidare, svarade Lina och sjönk ner i sängen.

Author7
2018-02-21 13:58
#26

Ska det? Jag menar jag har sett författare använda sig av båda versionerna. Alltså en del författare använder kommatecken och en del punkt /frågetecken osv. Jag blir lite förvirrad av detta. Men jag tycker det är snyggast med punkt osv för att makera att det är vanlig mening eller en fråga t.e.x. Men jag är rätt så dålig på grammatik regler så.

Medarbetare för Days of our lives

Upp till toppen
Annons: