Annons:
Etikettpoesi-och-dikter
Läst 3705 ggr
cirrun
7/19/09, 11:53 PM

cirruns texter

Nogonstans någongång

springandes

någonstans

i skogen,

du snublar

för en oväntat sten eller rotknöl

sittandes

på buben i stan

flödar det över,

skummen

liggandes

i hängmattan,

boken vilar på din bröst,

orkar du inte läsa mer

sjungandes,

varför inte visslandes

som en riddare

mot solnedgången

målandes

du penslar sköna former

av en kvinna,

får du den önskade blicken

simmandes

i drömhavet,

någongång

möter du henne som en sann

Annons:
parsley
7/20/09, 7:54 PM
#1

Ha gärna alla dina bidrag i en tråd. Det blir lättare att för oss andra på forumet dag.

Tycker om bildspråket och rytmen.  Raden för en oväntad sten eller rotknöl känns lite lång, testa och se om du kan formulera om den raden. Personligen tycker jag inte att rubriken behövs, jag förstår vad texten handlar om ändå, tror jag iallafall.

cirrun
7/20/09, 8:06 PM
#2

Tack för kommentaren och jag har själv tänkt på just att rubriker  kan vara onödiga - nu får jag bra svar på det.

Skall försöka ändra texten på plats.

cirrun
7/20/09, 8:21 PM
#3

Ne det gick inte ändra längre texten, men ingen stor skada för det. (hade tagit bort orden: sten eller)

Däremot retar jag på att det gick inte  kopiera eller klippa o klistra min egen grafitimålning under texten, vet inte hur man gör - ändå har jag kunnat flytta en bild tidigare hit.

herakai
7/20/09, 11:32 PM
#4

Själv tycker jag faktiskt om den långa raden där. Det blir ett mysigt avbrott, som ger en annorlunda sorts rytm i dikten.

Väldigt intressant bildspråk du har där, tycker om det. Och jag brukar vara ganska pjoskig med vad jag gillar för Dikter. ;)

cirrun
7/21/09, 12:37 AM
#5

Glad Tack herakai!

Nu när jag inte kunde ändra den så får den vara och bli omtyckt av någon,

'annorlunda sorts rytm' skall jag minnas, för det handlar mycke om rytm i mina alster.

Om jag skall skrapa ihop en ordremsa igen så vet jag inte hur jag skall få den på under cirruns texter, vet inte heller hur jag kan flytta dom två tidigare Dikter hit,  så det blir ordning.

Måste söka upp Sajtvärd på poesin antagligen.

parsley
7/22/09, 11:43 AM
#6

Jag tycker att rytmen bryts och herakai tycker att rytmbrottet är intressant. Spännande.

Jag funderade lite kring det här med titlar på Dikter. Tittar man i diktsamlingar utgivna under början av 1900-talet eller ännu tidigare så dikterna vanligtvis titlar. Bruno K Öijer har titlar på en del av sina Dikter. 1965 skedde ett trendbrott inom poesin, Bob Dylans "Like a rolling stone". Fr om nu kan poesi lika gärna vara rockmusik. Sånger har titlar. Dina Dikter kanske ska ha titlar?

Annons:
cirrun
7/23/09, 12:36 AM
#7

Skrattande Tack för historia upplysning!

Som jag tänker så egentligen är det svårt att sätta rubriken för en dikt för att orden och deras betydelse och inbördes ordning kan ha så vid skilda upplevelser till dem som läser; - typ du och herakai.

Jag älskar Bruno K. -  han är vacker och djup Kyss

cirrun
7/23/09, 1:34 AM
#8

När jag närmar mig

tycks den flytta sig längre bort

Den ändrar sin form

får olika färger

luften dallrar omkring

Svetten kokar bort

Sanden skrattar hånfullt

tränger sig rättupp i ansiktet

suger alla mina vätskor

Ingen vind

Ingen skugga

Men jag måste fortsätta

som om…

som om jag hade någonting

i hägringen

Nu när jag har  inte fått fram nåt nytt trotts  flera försök, sätter här en gammel text - då håller jag mig i gång (papperskorgen är otömt och proppfull, skräpet hånler från skärmenTungan ute)

parsley
7/23/09, 12:51 PM
#9

Skriv en text om skräpet som hånler från skärmen. Tror den kan bli riktigt bra.

Funderar på om sanden ska vara hånfull, eller om jag själv, som läsare kan eller ska skapa mig en bild av hånfull sand. Ska sista raden vara med eller ska läsaren själv få skapa sig en bild av att det är en hägring? Ska hägringen vara i öknen eller kan hägringen lika gärna finnas i en outhärdligt varm sommarstad? Jag säger inte vad som är rätt eller fel, tycker mest att det är intressant att "leka" lite med dina texter.

Lite mer om titlar på Dikter. De flesta Dikter, slog upp några slumpmässigt, verkar vara döpta efter olika substantiv. Bob Dylans titlar är ofta ett konstaterande eller relaterat till ett händelseförlopp; Blowin in the wind, Tonight I´ll be staying here with you,  When I paint my pasterpiece, It´s all över now baby blue, It aint me babe. Substantiv förekommer; mr Tambourine man, Rainy Day Woman, liksom liknelser; Like a rolling stone. Musiktexter bygger ju ofta på vers och en upprepad refräng, som i sin tur ofta återfinns i titeln.

cirrun
7/23/09, 10:53 PM
#10

Haha, den skräpen låter sig inte visas utan massa jobb, men tack för iden.

Hörde någon säga :

- Med goda ider är det som med svampen, där man hittar en finns det ofta flera.

Det är meningsfullt att leka med ord, vare sig dom är andras eller egna.

cirrun

cirrun
7/29/09, 1:36 AM
#11

sträcker

slemmiga kalla tentakler

som snuddar vid huden

glansiga glupska ögon

som söker

har inte märkt än

kamouflagen

löshår

glatt purpur leende på läpparna

höga klackar

långa bruna fransar

som skuggar kontaktlinser

mörktblå bitna

ojämna naglar

det kliar på höften

en ofrivillig rörelse

avslöjar äkta mässing smycke

smycke

med taggar

inbyggda gift pilar

som bränner griparmarna

om dom slingrar sig runt

men dom stannar

doften av hotet

har sugits in i nervbanorna

mässingbäraren

är rädd och stilla

tills bläcket sprider sig

Cool

parsley
7/29/09, 12:43 PM
#12

Läcker. Är det transverstiter som är ute och roar sig?

cirrun
7/29/09, 10:21 PM
#13

haha, det kan vara vem som helst varför inte en transa, jag tänkte bara beskriva enslags 'terrorbalans' mellan olika kamouflas fenomen i naturen som kan har syfte att just skrämma och luras ;-}

Vet inte om nästa är mödan värt att läsa men klistrar den för ämnet förefaller vara angenämt i dessa dejting tider.

Jag kom på att första ordet fins inte i svenska ordlista än enligt wikipedian, tyckte att den smakade bra i sammanhanget.

Lucida drömmar = klardrömmar, då är man halvt vaken och kan påverka lite  händelseförloppet .

chattning

är konstigt

eller konst

det handlar om

fogning

du

som har lucida drömmar

och vill

pussla till dig

en likt mig

på chatten

får man frågan

hur är du då?

vem är du?

önskar

kunna skicka en chip

med mina egenskaper

tänka sig

att var och en

har sin

och det finns bara en sådan chip

i hela alltet

den innehåller :

graden av godhet

dom gömda löngnerna

en del av gammelt

nåt nytt

resurserna på alla plan

(prognosen vill vi inte

veta av)

en gång

en sajt

kanske kan

(utan omformatering)

foga oss

Annons:
herakai
7/30/09, 1:08 AM
#14

#13 Intressant dikt! Jag är ganska säker på att det ska vara "ett chip", och jag reser ragg litegrann på att du använder stavningen "dom" istället för "de", men det är småsaker. I stort tycker jag du har fått in en del väldigt intressanta tankar och observationer om hur sådan kultur fungerar, eller skulle kunna fungera.

Gillar också starkt kommentarerna i paranteser. Tycker de ger stort mervärde. I synnerhet frasen "prognosen vill vi inte veta av" funkar otroligt bra för mig.

parsley
7/30/09, 3:30 PM
#15

(utan omformatering)

foga oss

Betyder det att vi ska fogas samman eller helt enkelt foga oss, dvs lyda överheten och uppföra oss väl?

Behöver jag skriva att jag gillar den också?

[Rindel]
7/30/09, 5:52 PM
#16

Jag brukar inte dras till Dikter, jag vet faktiskt inte varför jag gör det till det här, men jag gillar det bara. :P

cirrun
7/31/09, 12:47 AM
#17

Vad glad jag blev för gensvar från er Skrattande, viktigt att höra uppskatning. Stor tack!

#14 - eftersom jag behärskar inte svenskans grammatik så bra - hade jag ingen aning att det heter 'ett chip', men däremot har jag hört att många tycker inte om 'dom' användningen i vissa fallFlört.

#15 - nu fick jag fundera lite, för givetvis är det menat att chippen skall fogas samman,

 - men om det kommer bli två chip som är väldigt anpassade till varandra så visst måste dom någ bli fogliga under sina egna ihopblandade egenskaper i allafall.

#16 - Kyss

cirrun
8/1/09, 6:11 PM
#18

Slafklufsa

8 st. giftormar

2 spänner kackelackor

10 kg råttor

1 badkår lianer

80 liter Kalkuttas badvatten

Soppan skall kokas en vecka

och smaksättas av:

barnarbetares svettdroppar

gratna tårar

creme afrais skall ersättas

av smälten polaris

som peppar används

uranbestyckade

slemlösa slemlöss

Dödahavsvatten

tjänar bra som salt

Den skall serveras på långbord till nästa G8 möte.

('peppar-lössen' har varken armar eller ben och sakanar slem på huden tack vare radioaktivitet från Tjernobyl, den är delikat dyr krydda för våghalsiga fattiga människor måste hämta lössen från deras födelse stad)

cirrun
8/1/09, 7:35 PM
#19

Eftersom det inte går att hantera texten sjäv längre, så skriver jag här en ny, för jag kom på ett jätte fel fast det hänger på en stackars bokstäv Skrikandes

Slafklufsa

8 st. giftormar

2 spänner kackelackor

10 kg råttor

1 badkår lianer

80 liter Kalkuttas badvatten

Soppan skall kokas en vecka

och smaksättas av:

barnarbetares svettdroppar

gratna tårar

creme afrais skall ersättas

av smälten polaris

som peppar används

uranbestyckade

slemlösa lemlöss

Dödahavsvatten

tjänar bra som salt

Den skall serveras på långbord till nästa G8 möte.

('peppar-lössen' har varken armar eller ben och saknar slem på huden tack vare radioaktivitet från Tjernobyl, den är delikat dyr krydda för våghalsiga fattiga människor måste hämta dom från deras födelse stad)

cirrun
8/2/09, 5:05 PM
#20

(Ooh, vad jag är trött på den här soppan ovan, det heter Calcuttas badvatten, men skit samma)

Nu skall jag förflytta mig till novellen.

Detta händer om 20 år på Smålandskusten

Jag sitter på min veranda och på höger sida grönskar växter som man förr i tiden träffade bara på Kanarieöarna. Verandan hänger på en seniorboende i smålands-kusten, vattenytan har utplånat Österlen - jag har accepterat uppvärmingen

"Dina rynkor förskönar dig för varje vår som vi ses här ute", hör jag honom säga - han sitter på balkongen lite snett högre upp till vänster.

Jag ler tillbaka och säger:"Din charm blir inte kantigare heller, och badbyxorna matchar bra till solstolen där uppe :-), skall vi doppa oss i Morgonsundet".

Innerst inne tänker jag : han skall minsann inte veta hur dåligt jag ser och varför jag vill inte använda glasögonen, om han skulle fråga säger jag att det finns vänner till allting, dom läser för mig dom sminkar mig dom berättar det jag undrar över.

Medans vi sakta går ner till vattnet funderar jag och blir överraskat av upptäckten att jag som inte har velat se förfallet har en vän som till och med ser mina rynkor som vackra.

"Du - är det tillåtet att fråga om du har någon livslögn som du bär på?" frågar jag försiktigt.

Han stannade med en ryckning i ansiktsmusklerna.

Han ställde huvudet på snett och sin skarpa blick bakom tjocka glas riktat rätt in i mina 'dimmiga' ögon:

"Förr trodde jag att lyckan innefattade allt i ens liv; det förflutna med sina erövringar, nu tiden med planerna för framtiden…

idag känner jag bara stunden som denna med dig som bästa av allt - har jag då levt i en lögn?"

Vi kramades och jag såg att världen gjorde en volt.

Annons:
cirrun
8/3/09, 11:58 PM
#21

Vild vacker och vrång

vildrosen är vacker när den blommar

ohämmad när den växer

kräver grövsta saxen vid avknoppning

vännen fräser och blöder

den får grannen att ta fram hagelbössan

vrång är min ros

@{~',~~:-}

cirrun
8/13/09, 11:48 PM
#22

Är lite besviken att ingen ger kritik här längre men tager inte det så alvarligt.

Som tidsfördriv målade jag på Works och försökte bygga sagan kring den bilden som förhoppningsvis kan synas här.

Sagan om Lämningen och Såsen

Trasfågel pappan hade äntligen grävt fram en fetmask som han ville bjuda till sin TrasLämnings unge.

Dom hade haft en tuff sommar efter att mamman hade flygit iväg med grannen.

'Lämningen' hade inga kompisar för flocken stötte bort alla ofulkomliga familjer.

Mat hade beståt av as, insekter och potatisar som pappan vågade stjläla ibland av bonden. Han brukade skita på fågelskrämman på samma resa.

Masken' Sås' hade inte heller haft det lätt, föräldrarna brydde sig alldrig av den. Dom sade bara :"Skaffa dig vänner och leta rätta porer i matjorden - och se upp för näbbar och krokar uppifrån."

Denna morgon höll 'Såsen' på att pressa sig genom leran på åkern när plötsligt taket i tunneln öppnade sig .

En grov benig glo greppade honnom runt midjan.

Han kämpade emot, slingrade sig och försökte bita med sin tandlösa mun.

'Traspappan' hoppade med sin lediga fot och var riktigt nöjd me fångsten ; - äntligen skulle dottern få en godbit .

När dom var framför 'Lämningen' insåg 'Såsen ' att loppet kanske var redan kört, men han måste göra allt för att använda sina få men någ i aktion så snabba hjärnceller.

Han trollade fram den mesta Tandgräms smajlen som potatis fälten hade någonsin sett :-D

"Skall vi leka ", frågade han.

Hon var helt såld, för ingen nogonsin hade velat leka med just henne.

Hon ville inte äta heller pågrundav debbighet, hon nickade och tänkte: "Pappa får tycka vad han vill, men nu har jag en vän".

'Såsen ' hade en plan; han föreslåg med stammande röst :"Ja..jag kan visa dom bästa potatisarna under jorden här , o… och o..om ni gillar sniglar så kan jag va.. vara som lockbe..bete… - du bara flyger över grödor där dom härskar och jag kan då hänga så att sniglarna precis känner doften …då kommer dom fram."

'Lämningen' var lycklig och sade: "Ingen skall få äta upp dig, du är det bästa som hänt sedan jag klev av äggskålen, skall vi leka kurragömma?"

'Såsen' : "ha hahaa, om jag klätrar upp och gömmer mig under dina fjädrar hittar du mig alldrig igen."

'Lämningen' tänkte : "Att han inte kommer på bättre gömställe som exempelvis marken - behöver inte tyda på låg iq, han bara vill vara nära mig"

Hon lyfte sina vingar och han klistrade sig under armen - dom började en tur.

Sedan den dagen var dom oskiljaktiga och 'Traspappan' slapp jobba så hårt.

parsley
8/17/09, 1:15 PM
#23

Eftersom jag varit på semester så har jag inte haft möjlighet att vara inne och kommentera dina geniala texter, men jag har tänkt på dem, om det kan vara till någon tröst.

cirrun
8/17/09, 9:46 PM
#24

Tack parsley Glad det betyder att du har läst och något har fastnat i minnet; bättre tröst behöver jag inte.

Hoppas du hade skön semester!

Jag kommer inte nu förmodligen ha tid för att flumma med texter heller, men kommer kolla in på iFokus då o då för där finns så mycket att hämta i många sidor.

(en sak undrar jag: vart försvan min datoranimering av Lämningen och Såsen, den nämligen finns inte ens på mina dokument här hemma och det finns bara en röd kryss i 'boet' nedanför sagan? Rynkar på näsan… om man bara kunde mer om nedladdningar)

cirrun
9/6/09, 12:49 AM
#25

               Vad kan jag göra för en tjugolapp?

köpa två 'burgare' på moskiosken

svälja dom och dricka rengnvatten

…i droppfart…

jag kan lösa en biljett

utan att få åka

idag

ens en hållplats bort

jag kan sätta mig ner och

förlora mig i bilden av flygande gäss

jag kan

…göra en egen flygplan av den…

vika vingar och svinga den i väg

jag vill

 skänka den till mannen

i 'femmans tunneln'

som spelar

 bara

 för mig

parsley
9/7/09, 6:41 PM
#26

Ett eget flygplan? Svingar man iväg ett pappersflygplan med en yvig rörelse eller kastar man liksom iväg det lite mer kasta prick?

Får gatumusikanterna fortfarande spela i gångtunneln mellan femmans köpcentrum och centralen i Göteborg? Strunt samma, jag gillar dikten. Glad

Syftar vers två på nya biljettsystemet för lokaltrafiken i Göteborg, biljettsystemet som innebär att man måste betala ett visst belopp i pant för att få åka?

Strunt samma, jag gillar dikten. Glad

cirrun
9/7/09, 10:12 PM
#27

Tack!

Några veckor sedan gick jag där och en dragspelsman drag en tango med fulla bälgar, men under sommaren var det väl kalabalik om att alla gatumusikanter skulle förbjudas att spela i Göteborg Rynkar på näsan 

(han fick några kronor av mig)

Precis jag syftar på den r(Ö)vsystemen i lokaltrafiken som egentligen kan likagärna heta rovsystem enligt mig och andra som inte känner sig schysst behandlade.

Annons:
cirrun
3/18/10, 2:27 PM
#28

Jag har skrivit den här inspirerat av ett urgammalt tema Flört :

Du Narkissos

vad avensjuk jag är

älsklingen har du alltid med dig

du behöver inte vänta, eller hålla tider

inte titta oroligt mot dörren

du ser evigt sköna varelsen

som är bara din

som ler mot dig

när du vill

du lever

på ytan

andra dimensioner

är okända för dig

och

du låter blir att

 söka

det är

en sorts självklarhet

livet

som det ser ut

cirrun
10/12/12, 12:40 PM
#29

Höstens vackra färger

ger en föraning

tröstens

lungnets

och gömmer förväntans knop

Sommarens blad har släppt

en del gör motstånd

tills kylan knäcker viljan

och det bruna längtar hem

Ljusen tänds

för att ge skuggorna liv

att avslöja ansiktet på sanningen

Vi förvånas inte mer

Solen vaggar sig i vinter svalan

Strålarna vet vår ömma punkt

cirrun
10/12/12, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Höstens färger är alltid samma

eller

nyansen blir kanske  närmare stämningen

om man tittar efter…

parsley
10/13/12, 1:52 PM
#31

Gillar verkligen dina höstbetraktelser.

cirrun
11/20/16, 2:59 PM
#32

När jag blev sårad

av ord eller uteblivna ord

sjönk den stunden

till djupet av det osynliga havet

av andra inte glömda sekunder…

jag vet

att någon har sårat dig också

på ett eller annat sätt

och undrar

hur stort är ditt hav

hur mycket tid ryms där…

Vi kan inte jämföra

varandras sårbarhet

vi kan inte

mäta det som inte syns…

jag vet inte

om tiden läker såren

jag vet inte

om havet blir fullt

och sväller

över någon av oss…

så länge flyter jag bara

glider förbi dig

tyst…

cirrun
11/20/16, 3:13 PM
#33

Hej parsley, vad kul att du är kvar som Sajtvärd här🙂

Jag har  inte själv ens besökt ofta  denna sida dom senaste åren och inte skrivit spontant som det blev idag. 

Denna text speglar något självupplevt vill jag bara nämna.

Det är ibland så tungt att bära dom svåra stunderna med folk som inte alltid tänker konsekvensserna och att man inte gör det själv heller…

parsley
11/22/16, 3:34 PM
#34

Kul att du hittat tillbaks hit och till skrivandet.

Annons:
cirrun
11/24/16, 9:36 AM
#35

Tackar, jag är nog en periodare på 'poesiande'…😎

cirrun
3/5/17, 12:47 PM
#36

Insikten har landat

att "jag är som jag är

när jag inte blev som man skulle"

Vi bär ensamma livets krumbukter

på det egna skinnet ärren svider

inombords hjärtat slår överfart

blodtrycket spränger artärer …

Den andres lidande kan vi bara ana

via orden som förklarar

eller gester som beskriver…

Livets goda har du förmedlat

via orden och beröring

så mycket skönt och vackert vi har upplevt

jag hoppas bara att det finns mycket kvar…

Vi är som vi är

när vi inte blev som man skulle…

(Och vem har sagt hur vi skulle vara,

jag är glad för den avslöjande sanningen och jobbar för acceptansen…)

parsley
3/7/17, 9:13 AM
#37

# 36 Vem är det som sagt hur man ska vara egentligen?

Upp till toppen
Annons: