Annons:
Etikettevenemang-kurser-utbildningar
Läst 265 ggr
parsley
2017-09-22 09:05

Stephen King 70 år

21 september fyller Stephen King 70 år.

Har du några speciella favoriter bland hans böcker? Bland mina favoriter finns en del av de tidiga som t ex Christine ( men den är jag nog ganska ensam om att ha bland favoriterna) och Varsel / The Shining, samt en del av dem han skrivit de senaste åren, bl a  Väckelse och 22.11 1963  om Kennedymordet. Den gröna milen hör också till favoriterna. Den finns många som är bra.

Annons:
parsley
2017-09-22 09:11
#1

Är man intresserad av skrivande så rekommenderas Stephen Kings kombinerade Självbiografi och skrivhandbok - Att skriva.

På svenska finns den utgiven i två versioner. Den första, som kom i början av 2000-talet brukar ha svart omslag med ett porträttfoto av King och nyöversättningen av Ola Larsmo som gavs ut 2017 har beige omslag. 

Länk till Bokus https://www.adlibris.com/se/bok/att-skriva-en-hantverkares-memoarer-9789100169947 Den finns även hos andra återförsäljare och kan finnas på bibliotek. Jag har läst båda och nyöversättningen känns lite råare när det kommer till de självbiografiska delarna. Någon som läst båda eller läst någon svensk översättning och jämfört den med den engelskspråkiga originalutgåvan?

kalindas
2017-09-22 09:13
#2

Lyssnar nu på The Stand (Pestens tid). Läst den flera gånger. Tycker halva boken, första delen är otroligt bra. Då den är mycket verklighetstrogen och får en att tänka. Resterande bok är helt ok också.
Men första delen…
Det kan ju faktiskt hända i verkligheten.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: