Annons:
Etikettspråkdiskussioner
Läst 1067 ggr
parsley
8/18/17, 6:35 PM

Tre punkter sprider sig

Det blir allt vanligare att avsluta meningar med tre punkter… 

Brukar ni göra det eller har ni uppmärksammat fenomenet?

https://www.sydsvenskan.se/2013-07-28/prickar-som-smittar

Annons:
[Carpinus]1
8/18/17, 6:52 PM
#1

Jag hör till gruppen som ganska regelbundet avslutar med tre punkter…🤫

molam
8/18/17, 7:00 PM
#2

Jag börjar eller avslutar med tre punkter om det ska vara segdraget, Exempel

"Men jag trodde att vi skulle Leta svampar…" Besviket.
"… Vaf*n gjorde du det för?!" Ilsket besviket.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Magi-cat
8/18/17, 7:20 PM
#3

Ja, jag är drabbad…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
8/18/17, 7:45 PM
#4

Jag med…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tarantass
8/18/17, 8:13 PM
#5

Jag har väl "alltid" gjort så, i såna här sammanhang. Det går så ofta att spinna vidare på en tanke (eller räkna upp fler möjligheter, ange fler skäl osv.) så jag brukar behöva avbryta dem i förtid om jag ska kunna trycka på "posta" nån gång.

Eller så kanske man har en glimt i ögat, eller en humoristisk eller annan vidaretanke som man tycker ger sig såpass bra att man inte behöver skriva ut den, och vill slippa använda smiley varenda gång.

Men i mer formella eller litterära sammanhang kan man ju behöva låtsas som om tanken vore färdigtänkt…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Lavine
8/19/17, 11:15 AM
#6

Näe, inte det. Kul, och allvarlig, artikel för övrigt. Såg att den var fyra år gammal, undrar om det utvecklats ännu mer. Jag försökte läsa en roman en gång, där jag undrar om det fanns något annat skiljetecken än tre punkter. Den blev oläsbar för mig. Boken var Planetariet av Nathalie Sarraute. Jag har tyvärr inte kvar den, annars hade jag fotat ett uppslag, eller skickat den vidare till någon som vill testa.

Annons:
tarantass
8/19/17, 4:06 PM
#7

Maja Ljungs bedömningar i följdartikeln

https://www.sydsvenskan.se/2013-07-28/overflodig-overtydlighet

delar jag inte helt. I "De trodde allt var över. Men det skulle bli en tågresa de sent skulle glömma …", där hon dömer ut punkterna som kliché och menar att meningen skulle bli rakare utan prickarna, är det kanske inte meningen att meningen ska vara rak. En del klichéer har faktiskt blivit klichéer just därför att de är verkningsfulla, och dit hör den här sorten i en thriller eller spökhistoria. Man skulle ändå kunna försöka vara originellare – men man skulle också kunna dra parallellen "vem vill vara utan en kliché som 'det var en gång' i en saga?".

I "Simning, fäktning, pingis … aldrig är det annat än sport på tv", där hon menar att det bleve tydligare och roligare om man nämnde några fler idrotter i stället, beror det ju på hur rappt det ska vara och hur exakt eller intresserad man vill ge sken av att vara. Är det en talad replik som återges kan det också vara precis så personen sa (i verkligheten eller i författarens huvud), inklusive det dröjande som punkterna antyder.

Ett alternativ hon inte nämner är tankstreck: "Simning, fäktning, pingis – aldrig är det annat än sport på tv". Det antyder, åtminstone för mig, en normal paus mellan uppräkning och slutsats – en som inte för den skull är dröjande eller tveksam. Eller paff, som punkterna kan antyda i första exemplet "Bulgarien … ja, varför inte? Vi behöver semester". (Jämför "Bulgarien – ja, varför inte? Vi behöver semester" eller "Bulgarien? Ja, varför inte – vi behöver semester".

Att en person inte kan "tänka prickar" håller jag inte med om. Ljung nämner själv i första exemplet att de kan vara bra för att återge dröjande eller överraskning. Sinister antydan är en annan möjlighet. En sådan kan till och med förvandla klichén "ha en bra dag" (en kliché jag för övrigt avskyr) till något gastkramande Hitchcockskt – även om det inte är så punkterna brukar användas där. Så har vi blinkningen eller den outskrivna humoristiska (/ ekivoka osv.) knorren eller den långsamt utdöende repliken; kanske finns det mer.

Även om det är en förträfflig tumregel att vara sparsammare med att låta interpunktionen bära betydelser ju ambitiösare "litterärt" man skriver, och hellre arbeta med språket "i sig självt", klarar man sig inte helt utan interpunktion. Vissa saker kan bara åstadkommas genom den.

Som med så mycket annat kommer det alltså lika väl an på hur genomtänkt och känsligt man använder punkterna som på hur mycket.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
8/19/17, 5:43 PM
#8

Äsch, jag tänker fortsätta pricka! 👍 Eftersom jag själv får välja…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Effie
8/20/17, 1:02 PM
#9

Tillräckligt ofta för att jag känner att jag ska begränsa det. Punkt :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

GardenTourist
9/5/17, 12:20 PM
#10

att man skriver med tre punker, säger det något om en som person?

lite random fråga bara. ☺️

Jag använder nog det ibland. Men inte så ofta.

men jag använder mycket smiles så jag inte feltolkas 😂

If the whole world was blind, how many people would you impress?

tarantass
9/5/17, 1:45 PM
#11

Allt säger något om en person… men vad… är man för lat att tänka färdigt en tanke… ser man för många nyanser… skriver man så jämt eller råkar läsaren bara se ens text i ett sammanhang ledigt nog att man ska ta sig rätten att vara lite mindre formell… vad skulle förresten motsvarigheten till en grafolog, fast för själva språket och interpunktionen, säga om hur personer skriver…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

GardenTourist
9/5/17, 3:06 PM
#12

# 😂😂 där var många punkter där också. Det säger nog en del. Ens skrivstil säger också ganska mycket om en persons personlighet . så är det ju. Men exakt vad med de här punkterna kan man bara spekulera vidare på. 😝

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Upp till toppen
Annons: