Annons:
Etikettskrivtävlingar-stipendier
Läst 509 ggr
parsley
2016-10-19 18:27

Novellprisfesten

Novellprisfesten

Novelltävling för unga, 12-20 år, arrangerad av biblioteken i Solna och Sundbyberg. Skriv på svenska eller engelska.  Informationen hittade jag här  http://skrivarlyan.ullerud.nu/novellprisfesten-2016/

Novellprisfesten 2016

Posted on 19/10/2016 by Eva Ullerud

Fick tips idag om Novellprisfesten 2016 för unga 12-20 år. Arrangör är biblioteken i Solna och Sundbyberg och eftersom jag tillbringade mitt första år på gränsen mellan Solna, Sundbyberg och Bandhagen ligger det extra varmt om hjärtat.

Nu gäller det att inte vila på hanen: 31/10 ska bidragen vara inne. Det finns flera olika vinster men jag tycker nog att den finaste är att vinnarna kommer att publiceras i en antologi som kommer att finnas för utlåning på biblioteken. Vilken drömstart för en blivande författare!

Så se till att tipsa barn och unga i din närhet!

Här kommer de utförligare reglerna:

Novellprisfesten 2016

Under hösten 2016 arrangerar Bibliotek Sundbyberg och Solna Stadsbibliotek den 6:e Novellprisfesten!

Novellprisfesten är en novelltävling för unga författare mellan 12 och 20 år, den arrangerades av Solna stadsbibliotek och Solna gymnasiums bibliotek för första gången hösten 2011.

Den 31 oktober är sista dagen du kan skicka in en novell. Den 30 november blir det stor finalfest på biblioteket i Signalfabriken. Mer info om finalfesten kommer.

Novellprisfestenofficiell

Bland priserna finns presentkort från ticnet, biocheckar och naturligtvis fina böcker. De vinnande novellerna kommer dessutom att publiceras i en novellsamling som alla deltagare får och som kommer finnas till utlån på biblioteken.

Lite om novellen som form:
En novell är precis som sagan, en berättelse. En berättelse har någon sorts handling, det händer något, något har ändrat sig mellan början och slutet, en förändring har skett/…/En novell utspelar sig under en viss tid, ofta en ganska kort tid, en dag eller några timmar.

Citatet är hämtat från Skrivsätt. Handbok för unga skrivare. Av Sigbritt Ernald (s 67). Det är en utmärkt handledning till skrivande av olika sorts texter och den finns att låna på biblioteket.

Regler för Novellprisfesten 2016

För att vara med i tävlingen ska du vara mellan 12 och 20 år.

Endast ett tävlingsbidrag per deltagare.

Jobba gärna med ditt bidrag i skolan om du får, men skicka in ditt bidrag individuellt (ej hela klasser i grupp).

Ange förnamn, efternamn, adress, telefonnummer och ålder.

Bidragen ska vara skrivna på svenska eller engelska.

Skriv om valfritt ämne!

Bidragen ska vara dataskrivna, max 3 sidor, gärna 1,5 radavstånd.

Senast måndag den 31:a oktober vill vi ha ditt bidrag.

Skriv novellen i ett bifogat dokument och e-posta till:

robin.linander@sundbyberg.se eller per.steinholtz@solna.se

Om du inte har e-post går det bra att lämna in ditt bidrag på biblioteken.

Lycka till!

Annons:
Upp till toppen
Annons: