Annons:
Etikettspråkdiskussioner
Läst 887 ggr
Sandra-B
2016-09-23 23:57

"Vi" eller "man"?

Jag ska skriva en sorts faktatext som ska användas av elever i årskurs 6 som ska lära sig att spela bridge. Formatet kommer att bli ett litet häfte som eleverna ska få, uppdelat i olika delar där en del är en lektion.

Häftet kommer dels att bestå av ren fakta om hur spelet går till, vad man behöver för att kunna spela etc, men också av exempelvis taktik och tips på hur man bör tänka i olika situationer.

När jag skulle börja kom jag på mig själv att inte veta vilken person/form det är lämpligast att skriva i…

Är det bäst att skriva exempelvis "När vi gör så här blir resultatet detta, men om vi istället gör så här…" eller är "När man gör så här blir resultatet detta, men om man istället gör så här…"?

Själv föredrar jag att läsa texter där jag personligen inte involveras i ett "vi" utan jag föredrar ett mer allmänhållet "man". Min fundering är dock hur man generellt brukar skriva sådana texter och speciellt vad som är enklast för barn i tolvårsåldern att läsa och ta till sig.

Vad säger ni här inne som är duktiga på att skriva?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Annons:
[LadyK]
2016-09-24 00:14
#1

Jag har fått lära mig att aldrig skriva man. Jag hade valt vi eller spelare 1,2,3 osv min åsikt som säkert inte alla håller med om. 🙂

vendelay
2016-09-24 00:23
#2

#1 Jag har lärt mig så också. Det har svenskalärare varit extremt noga med - "vem är "man"?"

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

parsley
2016-09-24 08:52
#3

Spontant skulle jag sagt att man passar bättre, även om jag lärt mig att man ska vara försiktig med begreppet, eftersom begreppet man är vagt. Tror man kan använda båda. 

Källsorterar vi, så är det bra för miljön.

Källsorterar man, så är det bra för miljön.

parsley
2016-09-24 08:56
#5

Språkrådet om att skriva könsneutralt  http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/sprakradgivning/aktuellt-sprakrad/granskade-rad/2014-04-30-hur-skriver-jag-konsneutralt.html

Sökte på ordet vi på språkrådets sida, utan att få någon träff. Har du tid, så testa att maila och fråga och hör vad de har att säga om vi och man.

Gronstedt
2016-09-24 09:25
#6

Jag översätter instruktioner av alla de slag, och det vanligaste är att helt undvika man, du, vi, han, hon etc. (som i denna mening, som kunde lytt "… och det vanligaste är att man helt undviker …").

"När detta görs,blir resultatet detta, men om istället så här görs…". Det behöver inte bli klumpigt, speciellt inte om man skriver ganska korta meningar utan "men om istället" i mitten: "När detta görs,blir resultatet detta. När så här görs…". Då blir också de alternativa resultaten fristående från varandra och lättare att komma ihåg.

Annons:
Upp till toppen
Annons: