Annons:
Etikettot-utanför-ämnet
Läst 517 ggr
parsley
2016-06-28 11:04

Plättar eller pannkakor, halv-OT

Säger du plättar eller pannkakor? Det finns tydligen vissa regionala skillnader.

Själv säger jag pannkakor om sådana som steks i stekpanna och plättar om de steks i en plättlagg. 

http://land.se/landkoll/plattar-eller-pannkakor-kolla-kartan-har-gar-gransen/

Annons:
NatasjaHemby
2016-06-28 11:10
#1

Säger samma som du. Pannkakor om de stora som tar upp en hel (normalstor) stekpanna. Plättar om de små som med fördel steks i plättlagg och annars i pytteliten stekpanna.

Edit: Jag bor i Skåne. Min farmor sa alltid plättar oavsett storleken, men jag tror att alla andra i familjen som regel säger pannkakor, om det inte är specifikt plättar då 😛

SE*Simbelmynes

ElLobo
2016-06-28 11:13
#2

Det gör jag också, men jag har märkt att det är vanligt norröver att tunnpannkakor (som steks i stekpanna) kallas plättar, liksom de som steks i plättlagg. Pannkakor steks däremot i ugnsform eller ugnspanna i ugnen.

fruktgumman
2016-06-28 11:17
#3

Pannkakor är stora och plättar små för mig. Bor i norrland

Carmarino
2016-06-28 11:30
#4

Säger samma som #3, fast jag bor i Skåne. Har alltid sagt plättar om de små, som gräddas i en plättlagg med plats för sju plättar. Pannkakor är de stora som man gräddar i en vanlig stekpanna. Ugnspannkaka och fläskpannkaka är en helt annan sak.

http://www.pannkakor.se/pannkakor-eller-plattar-2463766 finns en diskussion om pannkakor/plättar, och svaren varierar lika mycket där.

OT: sedan uppländska kockar (tror jag det är åtminstone) börjat försöka sig på att göra skånsk äggakaka så har det blivit helt fel. Kanske är det för att det går snabbare, men de flesta verkar numera köra in äggakakan i ugnen - för att den ska svälla upp och bli luftig - men då är det inte längre äggakaka, utan ugnspannkaka. En skånsk äggakaka ska helt och hållet tillagas i stekpanna, och absolut inte vara luftig utan väldigt kompakt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: