Annons:
Etikettkreativitet
Läst 1690 ggr
tlover
2015-11-29 10:34

Vad tycker du är viktigt i en lärobok?

Jag håller på att skriva en lärobok om te, även om den antagligen inte kommer att publiceras så vill jag ju skriva den bra.

Vad tycker du är viktigt i läroböcker?

l'm back

Annons:
VildaVittra
2015-11-29 10:37
#1

Att det inte är en massa onödigt nonsens för att fylla ut som det är med amerikansk kurslitteratur (författarna får betalt per ord).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Farwuq
2015-11-29 10:51
#2

#1 👍🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

parsley
2015-11-29 11:07
#3

Fundera på vad du vill ha ut av boken. Vad tycker du är viktigt med en faktabok. Text? Fina bilder? Vilken målgrupp har du?

En lärobok som används inom utbildning behöver inte vara särskilt rolig eller vackert illustrerad. 

Vänder du dig till allmänheten och vill att någon, som kan vara vem som helst, ska köpa din bok, så är böcker om mat ofta böcker med många foton numera. Tittar du i en modern kokbok, så är det ofta en bild på ena sidan och ett tillhörande recept på den andra. En bok baserad på text kan fungera, speciellt om den har ett intressant faktamässigt innehåll. Att ge ut en bok baserad på text på egen hand är förmodligen enklare än att ge ut en bok som innehåller mycket bilder.

Börja med att sammanställ det material du har och se varthän det lutar och hur mycket material du har. 

Beroende på i vilket sammanhang man läser en fackbok, så har man olika förväntningar på den. Läser jag en bok för nöjes skull om t ex matlagning, trädgårdsskötsel eller vissa sedvänjor så har jag andra krav på den än om den ingår i en universitetskurs.

parsley
2015-11-29 11:08
#4

Om att skriva en kokbok

Det kan vara mer krävande än man tror att skriva och ge ut en kokbok. Maten ska vara aptitligt upplagd inför fotograferingen och det krävs en hel del rekvisita i form av t ex tallrikar och formar.  Den amerikanska hälsobloggaren Maria Wojcik Emmerich berättar. 

http://mariamindbodyhealth.com/interesting-facts-on-writing-a-cookbook/

tlover
2015-11-29 21:26
#5

#1 #2 Då är ju frågan vad som folk anser är nonsens, då en som inte bryr sig om te antagligen tycker att hela boken är nonsens. Men jag skriver hellre en bra kort bok än en lång halvbra.

#3 "Vad tycker du är viktigt med en faktabok. Text? Fina bilder?"

För mig är en kombo bäst, jag kommer bäst ihåg text om det finns en bild bredvid, då kan jag "se" texten. Men det finns ju dom som lär sig annorlunda.

"Vilken målgrupp har du?"

Tanken var sådana som behöver lära sig, tex de som går dryckkunskap i hotell och restaurangprogrammet (gymnasiet), sådana som går en kvällskurs i te eller dom som jobbar i tebutiker. Däremot ska det bara vara en "grundkurs".

Jag kommer nog ha endel bilder, både för att det förklarar ganska bra och för att endel lär sig bäst med hjälp av bilder men det ska inte vara en bok med bara bilder. Ev kan jag få lite hjälp med det grafiska av min syster.

#4 Jag får kolla det där, även om denna bok inte kommer att vara en kokbok så vill jag skriva en tekokbok nån gång.

l'm back

VildaVittra
2015-11-29 21:34
#6

#5 "Pandans ögon följde teplockarnas väg till teodlingen, undan för undan trängdes djurens mark tillbaka för att göra plats åt människan"

Vs

"Teodlingarna har på sina platser trängt undan de vilda djuren, såsom pandan. "

Gissa vilken som är nonsens. Och ja, amerikanska författare av geologiböcker skulle älskat version ett. 🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2015-11-29 21:35
#7

#6 En viss mån av storytelling kommer antagligen att användas men på platser där det passar, dvs inte alltid

l'm back

Upp till toppen
Annons: