Annons:
Etikettskrivteknik-tips
Läst 809 ggr
-------
2015-11-26 10:42

deckar tips

Kap 1  

Linnea ryser till när hon hoppar av den lilla motorbåten. Det är kallt den här sena septemberkvällen och mörkret har lagt sig. Hon landar i vattenbrynet och går raskt upp mot skogen. Lina går bredvid henne och Esmeralda kommer tätt bakom dem Johan och Felix bär på två ryggsäckar fyllda med marshmallows och filtar.

De går i 5 minuter innan de kommer fram till tältplatsen. Det finns två stora trästockar runt en liten eldplats. Linnea packar upp en filt och sätter sig tätt ihop med Lina för att hålla värmen, medan Felix, Johan och Esmeralda går för att hämta pinnar och ved till en lägereld.

Linnea och Lina hade känt varandra i snart tio år, de var som systrar och i kompisgänget hade det alltid varit de som var närmast. För Linnea hade året varit väldigt jobbigt. Hennes mamma hade blivit sjuk i cancer och hennes pappa hade gått in i en djup depression. Det var svårt för Linnea att prata om det, men Lina förstod hon henne på ett sätt som ingen annan gjorde.

Efter en stund kommer Esmeralda tillbaka med stora vedklossar i famnen.

  • Har de andra inte kommit tillbaka än? frågar hon medan hon börjar stapla pinnar och vedklossar på varandra i brasan.

  • Nej, vad då? frågar Linnea eftertänksamt.

  • Jag vet inte, men de sa att de gick tillbaka hit, säger Esmeralda och rycker på axlarna. Hon tar ut en tidning ur ena ryggsäcken, tänder eld på den med en tändsticka och lägger det brinnande pappret bland vedklossarna. Esmeralda har varit scout i flera år, något man kanske inte tror vid första ögonkastet. Esmeralda var en tjej som alltid kastade med sitt gyllenblonda hår som föll  i mjuka vågor över ryggen.

  • De kommer nog snart. Sätt dig här, vi grillar marshmallows tills de kommer! säger Lina med ett stort leende på läpparna när elden har tagit sig.

Esmeralda räcker grillpinnar till Lina och Linnea och sätter sig ner brevid dem.

Men killarna kommer inte. Minuterna går och Linnea känner att oron stiger inombords.

  • Vi går och letar efter dem, de måste ha gått vilse, säger Linnea efter en stund och reser sig bestämt upp.  

Sedan delar de upp sig. Linnea och Lina springer åt ena hållet och sedan fortsätter de längst stranden. Linnea andas fort och känner hur hjärtat slår hårt i bröstet. De ropar på killarna så det ekar, men får inget svar.

  • De borde höra oss, ön är ju så liten! säger Lina andfått.

Linnea nickar, de fortsätter på stranden tills det tar slut, sedan fortsätter de upp i skogen. Några meter in i skogen är det så mörkt att Linnea inte ser något över huvudtaget. Men hon springer och fortsätter ropa, tills hon plötsligt snubblar över något som verkar vara en stor gren. Hon vänder sig om för att se vad det är, men då stelnar hon till och kravlar långt ifrån så fort hon bara kan. Linnea känner hur hon börjar hyperventilera och inte kan tänka klart. Hon känner sig svimfärdig, medan det enda hon hör är hennes skenande hjärtslag.

Där ligger Felix, livlös och med ett stort lila blåmärke i pannan. Djupt inom sig känner hon att hon måste ta reda på om han verkligen är… är död. Linnea kryper långsamt längre fram när hon har lugnat ner sig lite och lyser upp honom med sin mobil. Huden lyser kritvit i det starka ljuset. Linnea börjar skaka honom men känner själv att det är hopplöst. Hon känner hur tårarna bränner innanför ögonlocken och hur händerna skakar. Hon tänker skrika på dem andra men hon får inte fram ett ord. Inom loppet av några sekunder senare kommer Lina springande med andan i halsen.

  • Linnea vad har hänt!? skriker Lina andfådd. Linnea pekar med ett darrande finger. Lina stelnar till och blir alldeles vit i ansiktet. Hon vänder sig åt sidan och kräks i en buske. I några sekunder är hon helt tyst, paralyserad av chock. Sedan viskar hon något om att vi måste hitta Johan och Esmeralda. Hon drar upp Linnea i handen och börjar springa allt vad hon orkar. Efter en stund hör de röster lite längre bort och springer dit.

  • Har ni hittat Felix? frågar Johan när dem kommer fram.

  • J..ja, och han är… död. säger Linnea snyftande medan hon känner paniken stiga och tårarna rinna ner för kinderna.

  • Va? Är du säker!? säger Esmeralda.

  • Han andas i alla fall inte. Vi måste ringa efter hjälp. säger Johan lugnt medan han tar upp sin telefon för att ringa, men stoppar ner den lika snabbt igen. Det finns ingen täckning. Vi måste hämta hjälp på land, säger han.

Linnea förstår inte hur han kan vara så lugn, men håller med honom, det finns ju faktiskt ingenting annat att göra.

De bestämmer sig för att Linnea och Esmeralda ska stanna kvar på ön och att Lina och Johan ska åka in till fastlandet med båten.

  • Jag startar båten. Hämta flytvästarna vid brasan, ropar Lina till Johan.

Lina springer för allt vad hon har. Regnet piskar mot hennes ansikte, och hon ramlar nästan över alla rötter och grenar på marken. Men när hon äntligen kommer fram får hon en chock. Båten är inte där.

KAPITEL 2:

Johan, Linnea och Esmeralda småspringer tillbaka till tältplatsen. När de kommer fram rafsar Johan åt sig två flytvästar och sedan springer han iväg igen. Esmeralda går på toa, och Linnea blir själv kvar. Hon kan inte riktigt tänka klart, en utav hennes allra bästa kompisar har dött. En tår sipprar ner för kinden och hon börjar gråta på nytt. Tårarna smakar salt i munnen och hela kroppen skakar. Plötsligt kommer Johan tillbaka med andan i halsen.

  • Var är Lina? hulkar Linnea fram .

  • Lina måste ha åkt utan mig, båten är inte där och inte Lina heller. säger Johan.

  • Skojar du med mig? Hon kan ju inte ens köra båten! säger Linnea. Gråten har byts ut mot en irriterad röst. Kan Lina inte bara lyssna för en gångs skull, nu behöver vi ju oroa oss för henne också! tänker hon och sliter flytvästen ur famnen på Johan.

  • Vad gör du Linnea? ropar Johan och följer efter Linnea som börjat springa.

De springer tills de kommer fram till båtplatsen, som somsagt är tom. De börjar ropa på Lina men förstår efter några minuter att det är lönlöst. Linnea känner ett styng av oro i bröstet. Varför skulle Lina ha åkt utan Johan? Tankarna snurrar runt i huvudet och hon blir alldeles yr. När Linnea vänder sig om, ser hon något sticka fram bakom en sten lite längre bort. Hon springer fram till stenen, och där ligger Lina. Det sista hon ser är Linas mörkbruna hår glänsa i månskenet innan hon tappar känseln i benen och faller handlöst till marken.

Plötsligt får Linnea tillbaka medvetandet. Benen känns tunga och hon känner sig förvirrad. Vad hände egentligen? Vart är Lina? Hon spärrar upp ögon och ser Esmeralda sitta bredvid henne. Hon har rödgråtna ögon och hennes blonda hår står åt alla håll.

  • Linnea.. Linnea! ropar hon och skakar Linnea. Du måste vakna!

Linnea sätter sig motvilligt upp och tittar runt sig. Det har nästan börjat ljusna och det är inte lika kallt längre.

  • Vart är Johan? säger Linnea med en svag och orolig röst.

  • Han gick för att hämta en filt till dig. Men Linnea, jag tror att det är han, det är Johan som mördat Lina och Felix! Jag hörde dem bråka förut och han har varit ensam med dem varje gång! Tror du verkligen att det var en tillfällighet att båda har dött under samma kväll? Och att båda två har samma sår i pannan? säger Esmeralda förtvivlat.

  • Men, nej det kan inte vara… det kan inte vara han! Jag har känt honom i hela mitt liv! Han är den snällaste jag vet! säger Linnea och känner hur paniken börjar stiga inom sig. Djupt nere känner hon att Esmeralda har rätt. Det kan inte ha varit en slump.

Hur ska jag få in falska ledtrådar osv? Hur ska den sluta? Behöver tips!

Annons:
-------
2015-11-26 13:31
#1

PS: Hur är texten annars? Något jag kan tänka på?

NjumNjum
2015-12-01 20:04
#2

Är den menad som novell? Eller roman?

Jag tycker handlingen i sig var rätt så intressant/spännande, men det kändes väldigt påskyndat.

För lite beskrivning, miljöbeskrivning, Dialog

Massa bra tips: http://www.forfattartips.se/ Kolla igenom alla punkter! Det är värt det!

Tankar om din text: 

1# Johan kanske har multipla personligheter, som gör att han inte minns att han dödat dem?

2# Mördaren kan vara den som man misstänker minst, och när hen blir avslöjad så bör läsaren få en  AHA- upplevelse.

3# Kanske finns en till person på ön som försöker sätta dit Johan?

-------
2015-12-03 13:49
#3
  • Han gick för att hämta en filt till dig. Men Linnea, jag tror fan att det är han, det är Johan som mördat Lina och Felix! Jag hörde dem bråka förut och han var ensam med båda två innan de dog! Tror du verkligen att det var en tillfällighet att båda har dött under samma kväll? Och att båda två har samma jävla sår i pannan? säger Esmeralda stressat.

Linnea stelnar till och känner hur paniken börjar stiga inom sig. Hon förstår att det inte kan ha varit en slump. Felix ramlade inte, han blev mördad och Lina med. Johan hade alltid varit en utav de i gänget som aldrig berättade något om sig själv, dessutom så hade han och Lina gjort slut några veckor tidigare. Linnea visste att Johan varit väldigt ledsen över det, dessutom när han sedan några dagar senare sett Felix och Lina kyssa varandra.

Linnea hinner däremot inte tänka klart innan de plötsligt hör några grenar knäckas bakom dem och Johan kommer springandes. Han håller en karta i handen. Huden i ansiktet är kritvit och han stryker bort svett från pannan.

  • Här är en karta över ön! Jag såg den ligga vid en utav ryggsäckarna. E…ett hus är inringat och jag tror… jag tror inte det är en slump att båda dött, jag tror det är någon som mördat dem! Vi måste.. måste ta reda på vem det är! stammar Johan andfått.

Linnea bara stirrar på honom. Ett hus? tänker Linnea eftertänksamt. Sedan kommer hon på det. Längst ute på udden av ön finns ett litet förfallet hus, men ingen hade bott där så länge som Linnea kunde minnas.

  • Jag vet vart det finns! säger Linnea och känner en lättnad i bröstet. Kanske var det inte Johan som mördat hennes bästa vänner. Men sedan går lättnaden över till rädsla.

  • Men någon annan kan vara på ön, och vi kan bli mördade också, säger Linnea och vänder sig mot Esmeralda. Esmeralda nickar men säger att de ändå måste ta reda på vad som finns i huset.

xxx Linnea känner den tryckande oron över bröstet. Efter 10 minuter är de framme. Huset står ensamt och mörkt i utkanten av skogen. Några rutor är krossade, och den gamla, slitna dörren står vidöppen och slår mot väggen. Linnea vänder sig om för att se att alla är med.

  • Vi går in… säger hon med darrande röst. Kroppen skakar av rädsla och det är svårt att tänka klart. Hon går upp för den knarrande gamla trappan med Johan och Esmeralda bakom sig och de smyger försiktigt in genom dörren. Rummet de kommer in i är helt tomt förutom en trasig gungstol i ena hörnet. Väggarna är mögliga och färgen har börjat flagna.

  • HALLÅ! ropar Johan så att det ekar.

  • Schhh! Vad gör du? väser Linnea irriterat. Du kan ju inte skrika, är du dum i huvudet? Det kan ju vara en jävla mördare här!

  • Ta det lite lugnt! säger Johan och ler.

  • Varför är du så himla lugn? Är det du som mördat Lina och Felix? Du var ju själv med dem innan de dog, ingen annan var det eller hur?! säger Linnea förtvivlat.

  • Jag? Det kan väl lika gärna vara du? Du vet att Felix var min bästa vän! Du hittade honom, inte jag! skriker Johan. Linnea stirrar på honom. Jag? tänker hon. Linnea ser hur hans händer skakar. Sedan vänder sig både Johan och Linnea om mot Esmeralda. Men hon är inte där. Linnea och Johan börjar kolla omkring sig.

  • ESMERALDA! Vart är du?! skriker Linnea förtvivlat.

  • Men hon stod ju här och sen… säger Johan men kan inte.

  • Jag är här… säger hon med en djup röst. Rösten kommer bakifrån men Linnea hinner inte vända sig om innan allt blir svart och hon faller till golvet.

KAP 4

Linnea vaknar upp. Hon spärrar upp ögonen men det är så mörkt att det gör ont i huvudet. Hon hör ett surrande ljud, som en symaskin långt borta. Hon drar med fingrarna mot det kalla och skrovliga golvet. Hon förstår inte vart hon är.

  • Johan? viskar hon svagt och sätter sig försiktigt upp. Hennes huvudet värker och benen känns tunga.

  • Linnea? Vart är du, jag ser dig inte? Vad har hänt? viskar Johan.

  • Jag vet inte, det sista jag minns är att Esmeralda slog mig med något i huvudet… viskar Linnea tillbaka.

  • Linnea vi måste ut här ifrån, har du din telefon på dig så vi kan lysa upp? frågar han och flyttar sig närmare Linnea. Linnea letar runt i fickan, men den är tom.

  • Nej, jag vet inte vart den är. Vi måste hitta dörren, säger Linnea och ställer sig upp.

Upp till toppen
Annons: