Annons:
Etikettskrivteknik-tips
Läst 3478 ggr
Mammalivet
2015-01-30 14:54

Skriva roman?

Hej! Jag har nu börjat arbetet på min roman. Jag har börjat skriva i Word vilket är det ända som jag har tillgängligt. Men jag har hört att man ska skriva ut papperna och skicka in. Alltså inte via e-post osv. Skriver man verkligen ut HELA romanen. Det är ju väldigt dåligt för miljön? Sedan vad ska jag ha för teckensnitt samt storlek på bokstäverna? Om jag går in på Word och bläddrar bland mallarna så kan jag söka på bok, och då kommer det upp bok manus. Är denna mall bra? Det ända är väll texten jag borde ändra efter som det är den vanliga och hört att den inte är så bra. Blev en flummig text men hoppas ni uppfattar det ;)

Annons:
Mammalivet
2015-01-30 15:55
#1

skulle verkligen uppskatta snabba svar! 😃

[erkkidotter]
2015-01-30 16:47
#2

Hej Mammalivet !

Jag har skickat in manus tre gånger och det har alltid varit pappersmanus.Dock finns det vissa förläggare som det går att skicka in via E-post men det ser du när du väljer ut vilket Förlag du vill skicka till .  Sök bokförlag och gå in på deras hemsidor oftast står det under rubriken" Manus" hur de vill ha det.  Där står också  ibland hur de vill texten ska vara upplagd. Jag kan rekommendera  Tidningen SKRIVA lite reklam får man väl unna sig. Där finns mycket för den som skriver även tävlingar och sånt.  Lycka till :)

Ellociraptor
2015-01-30 20:19
#3

Jag har skickat in till, ehhh, nio Förlag tror jag det är nu. Två av dem har varit i utskrivet format, resten har jag mailat. När jag skrivit ut har jag valt en font som gör sidantalet något mindre (har ett väldigt långt manus, så kan tjäna in 30 sidor på fontbyte :P), men har min favoritfont när jag skickar via e-post då sidmängd inte gör så mycket.

Vissa Förlag har extremt specifika idéer om hur de vill ha det, så då får man anpassa sig till det, men oftast är det okej med vilken font man vill så länge det är läsligt. Man kan skriva i Times New Roman eller Arial, eller någon annan om man tycker om dem, men jag skulle rekommendera minst 12 som storlek oavsett font annars blir det lite väl litet.

[erkkidotter]
2015-01-30 20:34
#4

Jag skriver också alltid i Times New Roman  eller  Arial och i 12 som storlek.

Kanske tråkigt men godkänt . Nio Förlag Ellociraptor bra jobbat :)

NjumNjum
2015-01-31 00:00
#5

Ska din huvudperson fortfarande heta Will River? Gimme some creds isåfall ;)) ;))

Mammalivet
2015-01-31 08:46
#6

Jo, det är tänkt så. Eller Wilhelmina River, hon kallas Will. Självklart #5 😉

Annons:
parsley
2015-01-31 09:55
#7

Ang manuskrivande. Använd något som känns bekvämt för dig att arbeta i. Tänk på att du kan behöva gå tillbaks och ändra och skriva om ett antal gånger innan manuset är färdigt. Times New Roman och 1,5 radavstånd och storlek 12 är lite av standard.

Man skickar in hela manuset om det är en roman. De flesta Förlag vill ha insända manus i pappersform. På respektive förlags hemsida står det angivet hur de vill ha manus inskickade. En del accepterar manus per mail i elektronisk form. Ser man bilder på hur det ser ut på Förlag så ligger det manusbuntar stora som kylskåp på skrivborden.

parsley
2015-01-31 09:56
#8

Gillar du inte Word så finns det speciella program för manusskrivande. Tidningen Skriva har en lista med olika program som kan användas för roman- eller manusskrivande. De flesta programmen är på engelska. Vissa är gratis, andra är betalprogram.  Tidningen Skrivas lista över program som hjälper eller kan hjälpa dig att skriva en bok.  http://tidningenskriva.se/nyheter/2012/10/datorprogrammen-som-hjalper-dig-med-boken/

Förutom manusprogrammen som nämns i länken finns också gratis ordbehandlingsprogram t ex Open Office och Libre Office.  En del väljer att samla anteckningar och annat material i Evernote.  I Dropbox kan man spara dokument så de kan nås från olika datorer.

Mammalivet
2015-01-31 12:15
#9

Tack allihopa :)

NjumNjum
2015-01-31 22:33
#10

Shysst! Ge ett litet tack till Josefine L W isåfall! 😃 😃

Mammalivet
2015-02-01 11:37
#11

Ha ha självklart! ;)

NjumNjum
2015-02-01 13:39
#12

😃

Mammalivet
2015-02-04 08:40
#13

Jag har tre stycken frågor till! I vissa böcker kan man läsa sånna här sträck - och sedan mer text. När ska man använda dessa streck? Jag använder ofta bara comma (,). Är det talatreck( den längre man ska använda) eller bindestreck (den kortare) i så fall? Och som sagt HUR använder man det? När jag skickar in mitt manus, ska jag göra styckesindelningar eller fixar de dem? När jag skriver dialoger kommer jag använda mig av citattecken ( " ) läser man i böcker kan dessa dialoger vara i en mening. Det jag menar med det här är t.ex. Från delirium: "Får jag fråga en sak?" Fortsätter han. Hur kommer det sig att du inte springer förbi Guvernören längre? Jag drar ofrivilligt efter andan. "Hur känner du till Gubernören?" från Allegiant: "Det vet jag inte heller" säger jag. "Men det är omöjligt att ta sig ur staden utan hjälp och jag tänker inge bara stanna här och lära mig köra buss och gå och lägga mig när jag blir tillsagd" Christina ger Uriah en bekymrad blick "….. Sedan börjar en nya Dialog. Skillnaden är ju att i delirium skrivs en mening efter en tanke medans i Allegiant är tankar och sedan en styckesindelning och sedan en Dialog igen. Hoppas ni förstår för det blev väldigt flummigt. Spelar detta någon roll? Tycker personligen Allegiant är bättre. Och sedan: ska jag göra dessa styckeindelningar innan jag skickar in manuset? Tack på förhand! :-)

Annons:
parsley
2015-02-04 11:05
#14

När du skickar in ditt manus till Förlag ska det vara så bra det bara går, genomgånget flera gånger av dig och helst någon annan också. Många låter en professionell Lektör läsa manuset innan det skickas in för att få det så bra som möjligt. De stora förlagen får in tusentals manus varje år och är manuset inte tip-top när det gäller både handling och grammatik så är det stor sannolikhet att de inte orkar lägga ner tid på att ens läsa det. Även om de är nöjda med manuset och vill ge ut det så kommer en redaktör att gå igenom det och ha synpunkter på språk, styckeindelning etc. 

Återkommer om dialogskrivandet. Är på språng just nu.

Ellociraptor
2015-02-04 12:19
#15

Som parsley säger, JÄTTEVIKTIGT med bra grammatik och språk när du skickar in ditt manus. Om det första kapitlen är fulla med språkfel är det rätt stor chans att de inte läser förbi första sidan. Därför måste du lära dig att styckeindela och ha bra språkligt flyt för att förlaget ska ge ditt manus en chans. Om du inte styckeindelar kommer hela ditt manus vara en enda lång textvägg som bara blir jobbig att läsa för den som får det.

Fördelen med citattecken är att man kan ha handling och Dialog på samma rad, vilket man bör undvika med talstreck. Hur du gör är faktiskt upp till dig själv, om du tycker det är bättre att göra som i Allegiant så gör på det sättet.

Vad gäller att använda talstreck i texten - och det är precis som du säger talstreck, den längre varianten, som ska användas (dock syns det inte här på iFokus, eftersom det inte autocorrectar som word gör) - har de väl ungefär samma funktion som parenteser när man gömmer text emellan två av dem. Det vill säga, meningen ska fungera om du utesluter allting emellan talstrecken ("Vad gäller att använda talstreck i texten har de väl ungefär samma funktion som parenteser när man gömmer text emellan två av dem" är ju t ex en hel mening).

Man kan också använda dem för att betona någonting man har kommit fram till i slutet av en mening - lite på samma sätt som ett kolon. Men det är inget måste att använda dessa tecken och känner du dig osäker är det kanske bäst att hålla dig till de du kan: kolon och kommatecken tar en ganska långt i skrivsammanhang.

Mammalivet
2015-02-04 13:39
#16

#15 tack så mycket för dina svar!

och självklart alla andra också😃

Mammalivet
2015-02-04 14:14
#17

Några exempel på en proffisonell Lektör man kan skicka in sitt manus till? Läser personen manuset och ändrar stavningar osv i manuset om de finner fel? Och hur vet man att dessa inte använder mitt manus?

parsley
2015-02-04 14:32
#18

Lista över lektörer

http://skrivlust.ifokus.se/discussions/52b042edce12c42841001a4a-lektorer-lista

En Lektör kommer förmodligen inte att stjäla ditt manus, eftersom de tjänar pengar på sälja lektörstjänster, dvs läsa och bedöma manus. Skulle någon stjäla ett manus skulle det sprida sig och personen skulle vara borta från marknaden och inte kunna få några nya uppdrag. De flesta som skriver har nog med egna idéer och är inte speciellt intresserade av att stjäla andras. Är du ändå orolig för att någon skulle stjäla ditt manus kan du skriva ut det och skicka det i ett rekommenderat brev till dig själv. Då får du ett bevis på att manuset är ditt. En Lektör gör en övergripande bedömning av språk och handling och ger förslag till förbättringar och betonar manusets starka sidor och vad som behöver förbättras. Vanligtvis sitter de inte och rättar språkliga fel i manuset. Vill man ha det rättat så får man anlita en korrekturläsare för det.  Det finns en del som erbjuder Lektör och Korrektur i ett. Andra hävdar att det är två olika typer av läsning. Lektörsläsningen handlar om att skapa en övergripande bild av manuset, dess språk och handling. Korrekturläsningen handlar om att hitta fel. Det förekommer att korrekturläsare läser baklänges ord för ord för att hitta stavfel t ex.

Mammalivet
2015-02-04 15:34
#19

Tack så hemskt mycket! #18 Återkommer om jag får med funderingar eller eventuella problem

parsley
2015-02-07 10:41
#20

När man skriver Dialog kan man använda pratminus. Ett pratminus är längre än ett bindestreck och kan skrivas på olika sätt, t ex

  • bindestreck bindestreck mellanslag 

  • alt-tangenten och 0150 eller 0151. Testa vilket som blir bäst.

Pratminus används ofta i barn- och ungdomsböcker samt veckotidningsnoveller. I skönlitterära böcker för vuxna är pratminus mindre vanligt. Där används ofta " citatecken. I skönlitterär text översatt från engelska är sk gåsögon <> vanliga runt citat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: