Annons:
Etikettskrivteknik-tips
Läst 475 ggr
UtanAlias
2014-03-28 13:17

Utveckla platt text?

När är det dags att börja granska varje kapitel/del av historien?

Jag har skrivit 33 000 ord och jag tror mig har gjort ett misstag. Jag har börjat gå tillbaka för att läsa vad jag har skrivit. Varje kapitel innehåller en liten/större händelse och det reflekteras över detta och någon torr och obligatorisk miljö-/personbeskrivning ingår i varje del.

Det blir väldigt händelserikt i handlingar & tankar, men inte i text. Om ni förstår hur jag menar? Samtidigt som jag känner mig ha sparat på orden så händer det väldigt mycket, tätt inpå varandra. Själv gillar jag när det händer saker, de här utdragna miljöbeskrivningarna på 500 sidor där det händer något i sista kapitlet är inte min grej. Men min text känns bara löjligt.

Kap. 1

- Händelse

- Reflektion/dialog över föregående händelse

- Halvtaskigt avbryt för att vilja ta läsaren till nästa kapitel

Kap 2.

- Reflektion/dialog över tidigare händelse alternativt reflektioner över nästa beslut.

- Händelse/Beslut

- Kapitel slut.

Och lite förvirrade monologer här och där. Lite person- och miljöbeskrivning inslängt lite si och så.

Jag är inte till hälften ens färdig med att ha kladdat ihop första utkastet så kanske är jag för tidigt ute.

- Kommer det vara enklare att ordna till och red ut allt när jag väl sitter och läser min text?

- Är jag faktiskt för tidigt ute i hur mina kapitel ser ut?

- Hur får man platta texter att bli mer intressanta och bättre utan massa blajj?

Jag läste någonstans att man bara ska fokusera på själva historien man har att berätta, vilket jag har gjort.

Annons:
LinaLj
2014-03-28 13:45
#1

Jag arbetar så här: 

Steg 1: idén, den kommer ofta oväntat och triggas av något runt omkring mig. Sedan går jag och vrider och vänder på den tills jag får en ram för vad som ska hända och i vilken ordning.

Steg 2: Få ner allt på papper. Först börjar jag med ramen, skriver ner viktiga personer, platser, händelser och filar på namn osv. Max 1 A4 sida.

Steg 3: Skriva. Nu skapar jag berättelsen och för mig är det viktigt att få ner det jag ser i huvudet som en film. Nu kommer alla detaljer, lite nya inslag osv. Men allt bara åker ner på pappret.

Steg 4: Läsa och granska. nu läser jag igenom det jag skrivit, förbättrar, ändrar osv. Ganska mycket arbete ligger här då jag som sagt ofta bara slänger ner saker på papper. Här krävs att man arbetar mer med ordval, grammatik, flödet i historien osv. Sådant jag egentligen inte bryr mig om i steg 3.

Steg 5: Låta någon annan titta på det. Ofta är jag själv nöjd eller nästan nöjd med texten, eller så har jag fastnat totalt. Jag har lagt ut texter här för hjälp, på andra internetsidor och jag har bett vänner och familj läsa. Lite beroende på vilken text det är. Så får man fundera på de olika förslagen man får, om folk fattar vad det är man vill förmedla, om inte - varför? Om man vill ta och ändra på det de föreslår osv.

Sedan känns texten färdig. Men jag kan säga att steg 3-5 upprepas många gånger för mig. Det är sällan jag skriver en text från början till slut, utan jag skriver ett par kapitel, läser igenom, arbetar, låter andra läsa. börjar på nästa kapitel osv. Til lslut har alla kapitel lästs och bearbetas ett par gången om.

UtanAlias
2014-03-28 17:07
#2

Tack för svaret. Väldigt bra!

Efter att ha läst ditt svar kommer jag underfund med att jag (hittills) arbetar som du beskriver i din text. Jag är på steg tre i din "stege" där jag bara öser ner allting på ett papper och kanske är det därför det kan kännas platt. Som att det är i steg fyra som jag ska se till så att texten "jäser".

LinaLj
2014-03-28 18:00
#3

#2 Ja jag är aldrig "nöjd" med min text efter steg tre. Jag ser det ungefär som en skiss när man målar, man får fram bilden på pappret så amn ser vad det blir. Sedan går man tillbaka och förbättrar och färglägger och får fram kontraster och djup.

UtanAlias
2014-03-29 14:01
#4

#3 Tack för detta! Nu fick jag intresse av att skissa vidare :)

LinaLj
2014-03-29 15:36
#5

#4 Roligt att höra :)

parsley
2014-03-31 08:36
#6

Jag brukar använda den här checklistan för scener

http://skrivlust.ifokus.se/articles/50a8bc3dd3b4fd1704008bfc-checklista-scener?articles-1

Om texten känns platt så är det förmodligen en redigerings- eller bearbetningsfråga. Man kan jobba med språket och den litterära gestaltningen och fundera på om man kan göra personerna mer "skruvade".

Annons:
Upp till toppen
Annons: