Annons:
Etikettmanus-film-pjäs
Läst 4087 ggr
MajaL
2011-10-05 20:52

Hitta lektör

Jag borde verkligen ha en Lektör, men de kostar multum! Ni har ingen aning om det finns lektörsstudenter eller dylikt som är billigare eller som vill "testa"  sig.

Vi pratar om mitt bokmanus. Mitt älskade bokmanus. Mina manus är som barn för mig. Låter superfjolligt, jag vet.

Detta manuset är ganska otäckt periodvis, så man kan inte vara en "klen" filur. Eller man måste i alla fall kunna fortsätta läsa trots jobbiga scener.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
MajaL
2011-10-05 20:53
#1

Vill understryka att det i nuläget inte är så långt, men kommer bli riktigt långt. Så detta är seriöst, det måste vara en ihärdig och duktig person som inte "tröttnar".

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

parsley
2011-10-06 09:03
#2

Det finns inga speciella lektörsutbildningar. De som är yrkesverksamma lektörer har ofta någon form av språklig utbildning  t ex skrivarkurser, språkkurser på universitet eller journalistutbildning eller en kombination av dessa. De som jobbar som lektörer vill ju också ha betalt för det, vilket du också uppmärksammat.

Går man på skrivkurs så får man kontakter automatiskt. På en del kurser ingår läsning av varandras texter och då får man respons. Dessutom lär man känna andra som skriver och vet vilka man har en fungerande personkemi med.

Några budgettips:

Kolla skrivarsajter på nätet och lägg också upp material för respons. Kapitel 1 kanske är den sajten som fungerar bäst för detta. Sajten har dock rykte om sig att kunna ha rätt rå stämning. Även på 1av3 finns möjlighet att lägga upp texter för respons (tycker att den sajten är ganska pladdrig för närvarande).

Kolla skrivpuff. På sajten läggs det ut ett ord eller begrepp per dag att skriva om. Passar ordet för dagen så kan du lägga ut delar av dina texter där och be om respons. Vill man bli läst är det dock bra om man även läser andra på skrivpuff och kommenterar deras texter.

Har du någon kompis som skulle kunna tänka sig att läsa?

Låtsas att du skriver för en viss person. Det här skulle NN gilla att läsa.

Rena språkfrågor kan man ställa på t ex språk iFokus.

MajaL
2011-10-06 10:24
#3

#2 Tack så mycket för tipsen! :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

parsley
2011-10-06 11:03
#4

Du kan ju fundera lite på vilket stöd du vill ha i skrivprocessen.

Behöver du någon som "skäller" lite på dig och sätter krav och ser till att du faktiskt skriver?

Behöver du hjälp med att utveckla karaktärer, språk eller berättande?

Vill du ha någon som läser dig för att det känns skönt att någon bryr sig om det du skriver även om du skriver jobbiga och svåra saker?

Vill du ha hjälp att få till ett publicerbart manus som ett bokförlag kan vara berett att ge ut?

MajaL
2011-10-06 12:43
#5

#4

Behöver du någon som "skäller" lite på dig och sätter krav och ser till att du faktiskt skriver?

Svar: Ja, kanske lite. Eller nja, jag vet inte riktigt. Jag skriver disiplinerat när jag kommer igång.

Behöver du hjälp med att utveckla karaktärer, språk eller berättande?

Svar: Jag tror inte det faktiskt. Men vill ha någon som kan vara ett bollplank litegrann.

Vill du ha någon som läser dig för att det känns skönt att någon bryr sig om det du skriver även om du skriver jobbiga och svåra saker?

Svar: Avsikten är att få den utgiven. Den ska inte ligga och skräpa i en låda. Inget är självupplevt. Jag är alltså inte en av de som skriver "för att livet är så jobbigt", jag har kommit på en storry och den ska skrivas. Så är det. Den är fenomenal.

Vill du ha hjälp att få till ett publicerbart manus som ett bokförlag kan vara berett att ge ut?

Svar: Ja. Alldeles rätt!

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

parsley
2011-10-06 14:17
#6

Man kan ju ha tur att hitta någon "första-läsare" via t ex en skrivkurs eller nätet. Har man en sådan kontakt så kan man använda den.

Kan du avvakta med coach så kan du ju skriva manuset och ev diskutera det eller delar av det på nätet om du känner att du vill ha lite support under tiden.

När manuset är klart så kan du skicka till Förlag. Blir du refuserad så kan du kanske anlita en coach då för att se vad du kan förbättra. Det tar ju tid att skriva ett manus och ibland kan man behöva låta manuset vila en tid, kanske ett par månader, innan man redigerar det. När du kommit så långt så kanske du också har råd med eller tycker att det är motiverat att betala för att anlita en coach.

Ibland så dyker det upp skrivtävlingar där man kan vinna lektörsutlåtande. Det kanske också kan vara värt att spana efter.

Annons:
MajaL
2011-10-06 15:26
#7

#6 Toppen, tack för tipsen! Glad

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Zynell
2011-10-09 20:29
#8

Maja:

Om du vill kan jag ta mig en liten titt på ditt manus. Skrattande Jag funderar på att starta eget som korrekturläsare, men för att ta reda på om det yrket över huvud taget passar mig, hjälper jag folk med några sidor ur deras manus i utbyte mot lite feedback. På min blogg finns det en länk som heter "tjänster" där du kan ta dig en titt.

MajaL
2011-10-10 13:08
#9

#8 Jag vet inte riktigt, vi snackar ju en text av betydligt längre slag här.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

László
2011-12-08 00:53
#10

Hej Maja!

Tillgänglig Lektör med erfarenhet finnes!

Hör av dig så får vi se.

Hälsningar, László

MajaL
2011-12-08 15:40
#11

#10 Tack! Vilande projekt just nu. Men återkommer ev. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Upp till toppen
Annons: