Allmänt

<u>Ord som säljer</u>

2007-11-15 05:49 #0 av: vanessa

Inte många vet vad en copywriter är. Ofta får man höra att man sitter och gör © på saker. Vilket kanske första gången ger ett fniss från den snart uttråkade skribenten. För i själva verket så arbetar en copywriter med idéer och texter i reklam. Som de visserligen gärna sätter ett © under, men får inte. Vänd istället på annonserna så ser du reklambyråns namn, uppe till höger eller vänster om annonsen. Närmare än så kommer man oftast inte en egotripp.

En copywriter är en person som skriver allt som syns i reklam och kommunikation för försäljning och information. Platserna du hittar en copywriter på är ofta en reklambyrå, webbyrå, interna reklamavdelningar, samt hemma som frilansande.

 

Annons jag gjorde för NK. Tyvärr en av de få som jag hade scannade. För har massor.
Annons jag gjorde för NK. Tyvärr en av de få som jag hade scannade.

Det är ett jobb som inte är så ensamt som många skrivjobb ofta är. Utan man arbetar i en grupp där en art director (AD) och projektledare blir ens närmaste vänner. Alla sköter olika saker. Projektledaren har det ekonomiska ansvaret och kundkontakten. AD:n jobbar med bild och form.


En stor del av jobbet som copywriter är research. Så det är viktigt att vara allmänbildad och intresserad av det mesta. Dagen kanske börjar med blommor, en timme senare traktorer för att avsluta dagen eller veckan med kläder. Att man måste vara intresserad av människor och vilja kommuncera med dem känns självklart.

En copywriter måste vara kreativ och kunna ta och ge konstruktiv kritik. Ofta börjar arbetet i gruppen med att fritt ösa ur sig idéer. Alla idéer diskuteras okritiskt. Här gäller det inte att vara revirbenägen och tro att den idéen du kom på är den ultimata. Då överlever man inte länge som reklamare. Efter ett tag brukar en idé kännas rätt. Då börjar arbetet på var sitt håll.

Så var ser man en copywriters jobb? Det är allt från annonser i tidningar, utomhusreklam, radio, TV, Internet och broschyrer bland annat. Sedan sånt som folk inte tänker på, som förpackningar.


Ett kursarbete jag gjorde på reklamskolan. 

Låter det intressant, kanske du ska fundera på om det är ett jobb för dig. Att det är givande, spännande är tycker jag, men är en aningen partisk.. Tyvärr är det väldigt utmattade och arbetsplatserna har ofta en önskan att det inte ska finnas något så oväsentligt som fritid. Speciellt när deadline kommer närmare och närmare. Men som plåster på såren får man ofta bra betalt.

Det är grunden av vad en copywriter gör. Det är inte bara att skriva, utan det krävs en massa kunskap. Dels i hur man kommunicerar. Det tar jag upp nästa artikel. 

Relaterade länkar

Datum för publicering

  • 2007-11-15

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Anmäl
2007-11-18 19:43 #1 av: vanessa

Det ar någon här, minns inte vem som var intresserad av att veta mer om copywriting. Så hoppas att du läser detta. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.