Manus

<u>Dialog</u>

2008-06-07 06:29 #0 av: vanessa

Att skriva dialog är filmskapandets absolut svåraste arbete. Också det som ger enorm tillfredställelse när det klickar. Viktig att lägga på minnet är dialog inte endast består av det som sägs, utan med röster, tonlägen, kroppsspråk. Där det som inte sägs, är minst lika viktigt som det som kommer ur skådespelarnas munnar.

Innan första ordet skrivs i manuset, och framförallt dialogen, är att veta handlingen ända till orden The End kommer upp. Du måste bli bästis med alla dina karaktärer. För känner du inte dem, så kommer dialogen inte bli bra.

Vanliga misstag
Ibland får vissa manusförfattare för sig att dialog måste innehålla en massa information. Där man pratar istället för att handlar.

Dramatisk dialog
Tänk på att det handlar om dramaturgi. Där det är aktion-reaktion, attack-motattack och så vidare.

Undertext
Detta är en av de viktigaste ingredienserna i dialogen. Nämligen det som inte sägs, men ändå det som personen menar.

Dialogens funktioner
1. Ge information.
2. Spegla känslor.
3. Föra handligen framåt.
4. Ge de som pratar karaktär.

1. Informationen som kommer ur din karaktärs mun ska vara naturlig. Komma logiskt i sammanhanget som personen är i.

2. Den ska utgå från hur denna person är. Återge känslorna. Så det är viktigast hur saker sägs, inte vad som sägs.

3. Dialogen ska föra handlingen framåt. Så och skörda samtidigt. Växa ur situationen som en helhet.  Återigen. aktion-reaktion, attack-motattack.

4. Dialogen ska visa vem det är som pratar. Där personens sociala, känslomässiga och psykologiska tillstånd. Hur personen värderar saker. 

Utmaning
Vill du utmana dig själv och se hur du kan få dialogen i scenen att fungera. Skriv ner scenen utan dialog. Då ser du vad som fungerar dramatiskt, vad personerna vill, vad det ska uttrycka och varför scenen ska finnas. Allt ska fungera med gester, blickar, fysisk handling, rekvisita. Fungerar det så lägger du in dialog. Då kommer det att fungera naturligt och inte upplevas som pratig och fylld med information.

Detta var lite om dialog. Mer kommer senare. Titta gärna på filmer, se och lyssna på dialogerna. Känna efter vad du tycker är bra, vad som är mindre bra. /Vanessa

Av: vanessa

Datum för publicering

  • 2008-06-07

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Anmäl
2008-06-07 11:05 #1 av: SusanneStromstedt

Oj, där kom det information man inte tänker på i vanliga fall! Nu kommer jag att analysera varenda text i filmerna jag tittar på. Hittills har jag bara reagerat på översättningarna som görs ibland. Du vet när filmen kanske heter "Oh,what a lovely night" men översättningen till svenska blir "Kärlek med förveckling" . Sånt där retar jag ihjäl mig på!

Anmäl
2008-06-07 20:59 #2 av: bjarvamor

Bra artikel! Själv brukar jag ha papper och penna bredvid mig och räkna sekunder som dialogen tar, innan nästa scen, osv. Det lär man sig mycket på!Glad

Anmäl
2008-06-07 21:23 #3 av: mondeo

Som vanligt är jag bedövad av din kunskap Vanessa.
Detta verkar svårt och komplicerat.

Jag kan ju i stort sett hela dialogen i den klassiska Pilsnerfilmen "Pensionat Paradiset".
Det ska bli intressant att nästa gång jag ser den försöka använda den nya kunskapen om hur man skriver en dialog.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Anmäl
2008-06-07 23:42 #4 av: vanessa

Tack för berömmet. Men har fått väldigt bra information när jag gått diverse utbildningar, plus från alla böcker jag läst i ämnet. Är hopplös många gånger att ta med på bio. Jag börjar analysera från första filmrutan. Slutar jag analysera, då är filmen f-bannat bra och jag är förförd. Är filmen ingen vidare, så fortsätter mina funderingar på varför den inte håller. Och då är dialogen så, så viktig.

Översättningar ska man inte se som bra dialoger. För det blir inte mer än skrapning på ytan, en sammanfattning på vad som ses. Däremot kan man skippa texten, och bara ser hur skådespelarna låter, pauser, blickar, rörelser med mera. Då kan man se hur bra eller dålig dialogen är.  Sedan handlar det väldigt, väldigt ofta om vad som syns i bild, det som höjer drivet i filmen.

#2. Intressant, trodde att jag gjort det mesta i funderingar med filmer, men det har jag aldrig gjort. Får prova.

#Pilsnerfilmer är en helt annorlunda från de "vanliga" filmerna. Så jag vet faktiskt inte om detta passar in på det hela. Men titta och återkom med info om hur det verkar vara.  Kan bli intressant. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Anmäl
2008-06-08 12:13 #5 av: mondeo

#4
NÄ, VAD ÄR DETTA!


Citat:

"Pilsnerfilmer är en helt annorlunda från de "vanliga" filmerna. Så jag vet faktiskt inte om detta passar in på det hela".

Slut citat.

Denna högt stående kultur yttring som kallas Pilsnerfilm med sina snärtiga repliker och djuplodande analyser och du kallar inte dessa för vanliga filmer!

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Anmäl
2008-06-08 12:37 #6 av: vanessa

Fniss, med vanliga filmer menar jag action, drama, med amerikansk touch. Inte att pilsnerfilm inte är bra film. De har verkligen bra dialoger, och tankar. Dock vet jag inte hur allt är uppbyggt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Anmäl
2008-06-09 12:43 #13 av: emsems

Bra artikel Vanessa. Skiljer sig dialogskrivande i böcker från filmvärlden? Något du kan utveckla med? Fundersam

Anmäl
2008-06-09 22:55 #14 av: vanessa

Det skiljer sig en massa, av flera anledningar. I böcker kan du även lägga in tankar som den du skriver om funderar på samtidigt som den pratar. Du kan bre ut dialogerna, för det ger inte mer filmtid i en bok. Dock finns det film där tankar kan ligga voice over och så vidare. /Vanessa 

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Anmäl